09 مهر 1402 - 18:08

چهار طرح اولویت‌دار و راهبردی دولت سیزدهم

چهار طرح اولویت‌دار و راهبردی دولت سیزدهم
دولت سیزدهم در راستای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، چهار طرح اولویت‌دار را در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رساند.
کد خبر : ۱۵۵۶۴۵

به گزارش ایبِنا، اقتصاد مقاومتی یک «الگوی حکمرانی اقتصادی» است، به این معنا که سیاست‌ها، قوانین و اقدامات، طوری طراحی شود که اقتصاد کشور از تکانه‌های داخلی و خارجی، کمترین اثرپذیری را داشته باشد. وظیفه دولت در این الگوی حکمرانی، طراحی و اجرای «اقدامات عملیاتی» است.

اقداماتی که دولت انجام می‌دهد سه نوع دارد: توسعه زیرساخت (پروژه)، قاعده‌گذاری (هدایت) و تسهیل‌گری (حمایت)؛ بنابراین برای تحقق اقتصاد مقاومتی و پیاده سازی این الگوی حکمرانی، ضروری است دولت طرح‌های اولویت‌دار شامل مجموعه‌ای از ۳ گونه اقدام فوق که منجر به تحقق اهداف مشخص در مقاوم سازی اقتصاد می‌شود را اجرا کند.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان نهادی که با فرمان رهبر معظّم انقلاب، بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی و به ریاست معاون اول رئیس جمهور شکل گرفت، وظیفه طراحی، تصویب و پیشبرد طرح‌های جهشی و اولویت دار جهت مقاوم سازی اقتصاد و رفع موانع و تسهیل گری‌های لازم برای پیگیری قدم به قدم آن‌ها تا حصول نتیجه را بر عهده دارد و می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی، نقش آفرینی ویژه و راهبردی داشته باشد.

در دولت قبل، این ستاد عمدتاً به امورات جاری اقتصاد و پروژه‌هایی که اولویت بودجه‌ای داشت می‌پرداخت، اما در دولت سیزدهم، رویه ستاد تغییر کرده و منطبق بر ماموریت اصلی خود قرار گرفته است. بر این اساس، رویه ستاد در دولت سیزدهم «تصویب طرح‌های منتخب و محدود و تحول آفرین متمرکز بر تحقق اقتصاد مقاومتی» و «پیگیری قدم به قدم و مانع زدایی و تسهیل گری تا حصول نتیجه» است.

به همین منظور، دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاوتی پس از جلسات متعدد کارشناسی با خبرگان، مسئولین و دستگاه‌های متولی طرح‌های اولویتدار دولت سیزدهم را آماده کرده و در بازه زمانی دی تا اسفند ماه ۱۴۰۱ تعداد چهار طرح اولویتدار دولت در صحن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید. این طرح‌ها شامل «طرح جهش کریدور شمال جنوب»، «طرح توسعه نظامات بانکی بین‌المللی»، «طرح توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز»، «طرح تامین پایدار غذای اساسی» می‌شود.

مشخصات هرکدام از این طرح‌های اولویتدار در این  لینک  قابل مشاهده است.

 

 

چهار طرح اولویت‌دار و راهبردی دولت سیزدهم

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر