پایان تب خانه در ترکیه؟

پایان تب خانه در ترکیه؟
میانگین خرید ماهانه آپارتمان در ترکیه توسط ایرانی‌ها از ۱۰۰۰ واحد طی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به ۳۱۵ واحد طی سه ماه اخیر رسید.
کد خبر : ۱۵۵۶۵۵

به گزارش ایبنا، هیجان ایرانی خرید خانه در ترکیه «فروکش» کرد و حضور ایرانی‌ها در این بازار به «پایین‌ترین» میزان -دست‌کم از سال ۲۰۱۴- رسید. بازار مسکن ترکیه از نیمه ۲۰۱۸ به بعد، یکی از پنج پناهگاه ایرانی‌ها برای «حفظ ارزش واقعی سرمایه در برابر تورم» شد؛ به‌طوری‌که در کنار خرید سرمایه‌ای دلار، سکه، مسکن و بعد از آن خودرو، بخشی از سرمایه‌ها هم به سمت املاک کشور همسایه خارج شد.

 

سال ۲۰۲۱، رکورد بیشترین خرید مسکن توسط ایرانی‌ها - در مقایسه با سال‌های قبل- به ثبت رسید و حجم معاملات با مالکیت ایرانی تا تقریبا ۲برابر سال‌های قبل‌از ۲۰۱۸ - قبل از شروع عصر جهش قیمت‌ها در اقتصاد ایران- افزایش یافت؛ حدود ۹۰۰واحد مسکونی در هر ماه. امروز، رکورد معکوس در این بازار به ثبت رسیده و حجم خرید ماهانه به سطح میانگین ۳۱۵واحد در ماه سقوط کرده است که از توقف تب ایرانی خرید خانه در ترکیه حکایت دارد.

 

چه اتفاقی باعث این سقوط شده است؛ تحولات مرتبط با ریسک‌های اقتصادی و غیراقتصادی در ایران یا کاهش تورم مسکن در ترکیه یا هر دو؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد، یک عامل از بین این دو، «کارگردان اصلی» ماجرا است.

پایان تب خانه در ترکیه؟

پایان تب خانه در ترکیه؟


ایرانی‌ها در بازار مسکن ترکیه، «رکورد معکوس» به ثبت رساندند؛ خرید خانه (آپارتمان) از سوی متقاضیان دارای «تابعیت ایران» در این کشور به «پایین‌ترین میزان» از ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است. داده‌های مرکز آمار ترکیه از حجم معاملات خرید مسکن توسط خارجی‌ها در این کشور، نشان می‌دهد، طی سه ماه منتهی به پایان اوت، میانگین ماهانه حجم خرید ملک توسط ایرانی‌ها به ۳۱۵ واحد مسکونی رسید که هم از «نقطه اوج خرید» -که در ماه‌های ۲۰۲۱ با ثبت «میانگین ماهانه نزدیک به ۹۰۰ واحد» رقم خورد- بسیار کمتر است و هم حتی کمتر از سال‌هایی است که اقتصاد ایران و اوضاع اقتصادی ترکیه، شرایط نرمال داشتند (قبل از ۲۰۱۸).

 

روند حضور سرمایه گذاران ایرانی در بازار املاک ترکیه در قامت خریدار انواع خانه (ویلا و آپارتمان) حاکی است، تا پیش از نیمه ۲۰۱۸ -مقطعی که خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام عاملی برای افزایش ریسک در اقتصاد و تشدید انتظارات تورمی بین فعالان اقتصادی در ایران شد- ایرانی‌ها عمدتا با نگاه «توریستی»، در ترکیه سرمایه گذاری ملکی انجام می‌دادند که آن زمان، حجم خرید‌ها در حدود ماهانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی بود.

اما از زمان بروز «ریسک غیراقتصادی» در نیمه ۲۰۱۸ به بعد، «نبض خرید» خانه در ترکیه با «نگاه غالب سرمایه گذاری» در کنار «نگاه سنتی توریستی»، تند و تندتر شد تا جایی که «نااطمینانی به آینده قیمت‌ها در اقتصاد کشورمان» تحت تاثیر «جهش دلار» و سپس «هیجان خرید‌های سرمایه‌ای دلار و سکه و مسکن»، گروهی از ایرانی‌ها را برآن داشت، «بازار املاک ترکیه» را به عنوان پناهگاه امن برای «حفظ ارزش واقعی سرمایه» در برابر تورم عمومی و تورم عمومی آتی (با توجه به چشم اندازی که از بابت انتظارات تورمی در سال‌های اخیر وجود داشت) انتخاب کنند. این تصمیم با «سقوط ارزش لیر در برابر دلار»، شارژ اساسی شد. به این ترتیب، همزمانی «شرایط نامتعارف اقتصادی» در ایران و ترکیه طی ۲۰۱۸ به بعد باعث شد در سال ۲۰۲۱ - نیمه دوم عصر جهش قیمت‌ها در اقتصاد ایران که از اوایل ۹۷ شروع شد- میانگین ماهانه خرید مسکن در ترکیه از سوی ایرانی‌ها «رکورد بیشترین حجم» را به ثبت برساند و به تقریبا ۲ برابر روند گذشته برسد؛ حدود ۹۰۰ واحد در برابر کمتر از ۵۰۰ واحد مسکونی.

امروز اما، «تب خرید خانه در ترکیه» بین ایرانی‌ها فروکش کرده است. این اتفاق را «رکورد معکوس حجم خرید» تایید می‌کند. تعداد واحد‌های مسکونی که ایرانی‌ها در ترکیه طی ماه ژوئیه سال جاری میلادی خریداری کردند رقمی معادل ۲۷۲ واحد بوده که کمترین میزان (رکورد کاهشی) در مقایسه با دو دوره قبل از ۲۰۱۸ و بعد از ۲۰۱۸ محسوب می‌شود ضمن آنکه در سه ماه ژوئن، ژوئیه و اوت، میانگین خرید‌ها زیر ۴۰۰ واحد بوده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

فیلم و پخش زنده
بیشتر