ازسرگیری صادرات نفت عراق از ترکیه تا چند روز آینده

ازسرگیری صادرات نفت عراق از ترکیه تا چند روز آینده
وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که صادرات نفت عراق از طریق ترکیه از این هفته آغاز خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۵۶۹۱

به گزارش ایبنا، به نقل از بلومبرگ، آلپ ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی ترکیه، امروز در حاشیه سفر خود به ابوظبی گفت که خط لوله انتقال نفت عراق به ترکیه آماده بهره‌برداری شده و این کشور به زودی انتقال نفت از طریق این خط لوله را آغاز خواهد کرد.

 

وی افزود: احتمالا این هفته شاهد ازسرگیری صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان از ساحل مدیترانه خواهیم بود. البته یک مقام عراقی نسبت به زمان‌بندی ارائه شده از سوی مقامات ترک، درباره آغاز دوباره فعالیت خط لوله مذکور ابراز تردید کرده است.

 

ظرفیت این خط لوله ۵۰۰ هزار بشکه در روز است و فعالیت آن از ماه مارس تاکنون به خاطر اختلاف بین بغداد و آنکارا متوقف شده است. البته یکی از دلایلی که ترکیه برای توقف فعالیت خط لوله عراق به ترکیه مطرح کرده، خسارت واردشده به آن به خاطر زلزله ماه فوریه است.

 

یک مقام عراقی گفته تا زمانی که مسائل مالی با ترکیه حل نشده، امکان ازسرگیری صادرات نفت عراق به وسیله این خط لوله وجود ندارد.

 

این انتظار وجود دارد که ازسرگیری این خط لوله موجب فروکش کردن روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شود.

 

اتاق بازرگانی بین‌الملل، ترکیه را به خاطر صادرات نفت کردستان بدون مجوز دولت مرکزی عراق به پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار جریمه محکوم کرده است. مقامات ترک تاکنون از پرداخت این جریمه سر باز زده‌اند. نکته جالب آنکه آن‌ها از اقلیم کردستان خواسته‌اند تا این جریمه را پرداخت کنند.

 

وزیر خارجه اقلیم کردستان عراق، اعلام کرده است که توقف فعالیت این خط لوله ۵ میلیارد دلار به عراق ضرر زده است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر