طلا زیر فشار سیاست‌گذاری پولی آمریکا

طلا زیر فشار سیاست‌گذاری پولی آمریکا
پالادیوم به پایین‌ترین قیمت پنج سال اخیر سقوط کرد و سایر دارایی‌های بدون بازده بهره‌ای، در مسیری نزولی قرار دارند.
کد خبر : ۱۵۵۷۲۷

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از رویترز؛ با تشدید سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا، اوراق‌های دلاری به اوج بازدهی خود رسیده و فشار را بر بازار‌های دارایی و طلا بیشتر کرده است. قیمت طلا، مسیر کاهشی خود را ادامه داد و به قیمت‌های هفت ماه گذشته بازگشت و نزول پالادیوم نیز رکود ۵ ساله را شکست.

قیمت لحظه‌ای انس طلای جهانی، با کاهش ۰.۲۷ درصدی در قیمت ۱۸۱۹.۳ دلار قرار گرفت. در همان روز، بازار قرارداد آتی طلا با کاهش ۰.۳۵ درصدی به قیمت ۱۸۳۵.۱ دلار به ازای هر انس رسید.

پس از نشر برخی داده‌های بازار کار و افزایش غیرمنتظره‌ فرصت‌های شغلی در آگوست؛ طلا مسیر نزولی ۷ ماهه خود را ادامه داد و در پی افزایش بازدهی دلار بازهم سقوط کرد. اکنون طلا به محدوده‌ی قیمت‌های ماه مارچ که معادل ۱۸۱۳.۹ دلار بوده، رسیده است.

افزایش غیرمنتظره فرصت‌های شغلی آمریکا در آگوست گذشته، بیانگر پایداری تقاضای کار بازار آمریکا است. منبع خبری NAB اعلام کرد: مسیر نزولی طلا و تقویت دلار، ناشی از چشم‌انداز افزایشی بازده اوراق خزانه با رسید بلندمدت است.

در بیانات جانت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در روز سه شنبه خوش‌بینی زیادی نسبت به وضعیت اقتصادی آتی آمریکا دیده می‌شود. وی گفته که تورم کوتاه مدت نزولی بوده و بازار کار از خود استحکام کافی نشان داده است.

با توجه به بازدهی بالا و بی‌سابقه ۱۶ ساله اوراق خزانه (با سررسید ۱۰ ساله)، دارایی‌های بدون بازده دلاری از جمله شمش طلا به مسیر نزولی خود ادامه می‌دهند. سران بانک مرکزی آمریکا افزایش بازده اوراق خزانه بلندمدت را ناشی از تشدید سیاست‌های پولی می‌دانند؛ اما تاکنون، به‌نظر نمی‌رسد افزایش نرخ بهره، خطری برای اقتصاد ایجاد کرده باشد.

در بخش فلزات گرانبها؛ قیمت هر انس نقره با کاهش ۱.۰۶ درصدی به ۲۱.۰۳ دلار رسید که باید گفت محدوده حرکت قمیت نقره از اواسط مارچ تاکنون بی‌بدیل بوده است. قیمت انس پلاتین نیز با افت ۱.۲۵ درصدی در محدوده ۸۷۹.۶ دلار قرار گرفت. قیمت پالادیوم نیز کف پنج ساله خود را با نزول ۶.۸ درصدی در قیمت ۱۱۹۴.۵ دلار شکست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر