مدیر ارشد یک مؤسسه تحقیقاتی:

عمر موسسات مالی دلارمحور رو به پایان است

عمر موسسات مالی دلارمحور رو به پایان است
راسیگان مهاراج گفت که دنیای مدرن به سیستم پرداخت بین المللی جایگزین با مبنای ارز‌های ملی نیاز دارد.
کد خبر : ۱۵۵۸۱۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از راشاتودی، به گفته یک اقتصاددان، کاربرد گسترده ارز‌های ملی در تجارت بین‌الملل، نقش ممتاز دلار آمریکا را حذف می‌کند؛ چیزی که در حال حاضر اکثریت جهانی به آن نیاز دارند. راسیگان مهاراج؛ مدیر ارشد مؤسسه تحقیقات اقتصادی آفریقای جنوبی در دانشگاه فناوری تیشوان، با راشاتودی صحبت کرد. به گفته وی، عمر دلار و موسسات مالی برمبنای این ارز گذشته و دیگر قابل اعتماد نیستند.

«دلار پس از توافق پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد. هدف آن حفظ یک سیستم تجاری خاص بود. حالا پس از هفت دهه، به نظر می رسد که عمر موسسات دلار محور به سر آمده باشد. بهتر است آنقدر به این موسسات توجه نکنیم، بلکه باید جایگزینی بسازیم تا برای استقلال تک تک کشور‌ها ارزش قائل شویم.» طبق صحبت های وی، با روی آوردن بیشتر کشور‌ها به ارز‌های ملی، ارزش این ارز‌ها افزایش می‌یابد و دلار اعتبار خود را از دست می‌دهد که این یک روند طبیعی در شرایط ژئوپلیتیک کنونی به شمار می رود.

«گزینه‌های زیادی وجود دارد که به واسطه آنها دلار را تنها گزینه موجود در نظر نمی‌گیرند... افزایش اعتماد کشورهای نیم‌کره جنوبی و جهان سوم به ما امکان استفاده از سیستم پرداخت بین‌المللی جایگزین و طیف وسیعی از ابزار‌هایی را می‌دهد که به صورت دموکراتیک، قابل استفاده هستند و به همه کشور‌ها امکان مشارکت برابر را می‌دهند.» این اقتصاددان توضیح داد که در حال حاضر، بسیاری از تصمیم‌های واشنگتن و به طور خاص فدرال رزرو ایالات متحده، بر  تصمیم گیری سیاست‌های پولی در کشور‌های در حال توسعه اثرگذار است. این امر مشکلاتی را در کشور‌های فقیرتر ایجاد می‌کند و آن‌ها را مجبور به اجرای اقدامات و کاهش هزینه‌های دولت می‌کند، در حالی که آنچه آن‌ها واقعاً برای مقابله با نابرابری و توسعه نیافتگی نیاز دارند برعکس آن است.

مهاراج با اشاره به کشورهای نیمکره جنوبی گفت: «در ایالات متحده و کشورهای غربی، پول در گردش است، که هیچ ارتباط مستقیمی با آرزو‌ها و الزام‌های کشور‌های در حال توسعه برای موارد اساسی مانند زیرساخت‌ها ندارد. از سوی دیگر، تنها بحث قیمت نیست، شما ترجیح می‌دهید یک مرکز بهداشتی - آموزشی داشته باشید، این‌ها چیز‌هایی است که مردم مطالبه می‌کنند.»

 

این اقتصاددان پیشنهاد کرد که گروه اقتصادی بریکس این قدرت را دارد که نظم اقتصادی جهانی را تغییر دهد و اکثریت جهان را از سیطره قدرت موسسات مالی غربی خارج کند. «بریکس، مجموعه مهمی از کشور‌های در حال توسعه و نوظهور است با شکلی از همکاری که در آن دستیابی به منافع شهروندان کشور‌ها بیش از کسب درآمد صرف، اهمیت دارد. اکثریت جهانی حقوقی دارند و این حقوق باید مشخص شود. بریکس امکان تحقق را فراهم می‌کند.»

بریکس که در حال حاضر متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، آماده می‌شود تا آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در ماه ژانویه سال آینده به عنوان اعضای خود بپذیرد. در صورت گسترش، این گروه به بزرگ‌ترین اتحادیه اقتصادی در جهان تبدیل خواهد شد که تقریباً ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد.

 

مترجم: معصومه میرمعصومی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر