توسعه ابزارهای پولی جدید در آستانه ورود هند به بازار اوراق قرضه جهانی

توسعه ابزارهای پولی جدید در آستانه ورود هند به بازار اوراق قرضه جهانی
اوراق قرضه هند در آستانه قرار گیری در بازار اوراق جهانی است، اما بانک مرکزی این کشور نسبت به حجم غیرقابل تحمل ورود سرمایه نگرانی دارد.
کد خبر : ۱۵۵۸۲۳

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ با فروش اوراق قرضه دولت هند در سطح جهان، وسیله جدیدی برای کنترل تورم به جعبه ابزار بانک مرکزی این کشور اضافه خواهد شد. اما نگرانی سیاستگذاران درباره مدیریت جریان ورود سرمایه عظیم خارجی است که می‌تواند کاستی‌های بازار داخلی را برملاء کرده و به چالش کشاند.

 

شاکتیکانتا داس (Shaktikanta Das)، رئیس کل بانک مرکزی هند، گفت: بانک مرکزی این کشور می‌تواند با ایجاد ذخایر ارزی نزد سرمایه‌گذاران خارجی، بخشی از تورم خود را بکاهد. این در صورتی است که نرخ‌های بهره و سیاست‌های بانک مرکزی تغییر نکند. خبر غافلگیرانه ایجاد بازار باز مبادله اوراق بدهی، بازار بدهی را شوکه کرد و بازده اوراق قرضه معیار (۱۰ ساله) را به بیشترین مقدار خود در یک سال اخیر رساند.

 

بدین ترتیب عملیات بازار باز نیز به جعبه ابزار بانک مرکزی هند، جهت مدیریت و کنترل تورم، اضافه شد. ایندرانیل پن (Indranil Pan)، اقتصاددان ارشد بانک Yes هند گفت: با توجه به اینکه انتظار می‌رود در سال مالی آتی، جریان‌های ورودی سرمایه بزرگی وارد بازار اوراق هند شود، این اقدام اثرات مثبتی بر روی مدیریت ورود سرمایه در بلندمدت خواهد گذاشت.

 

شرکت JPmorgan Chase در ماه گذشته اعلام کرد، تا انتهای ماه ژوئن آینده، اوراق قرضه هند را در شاخص اقتصاد‌های در حال توسعه خود لحاظ میکند. طبق تخمین‌های بانک ICICI هند، اقدام مذکور می‌تواند در مجموع موجب جذب حداکثر ۵۰ میلیارد دلار شود که یک پنجم آن تا ماه مارس محقق خواهد شد.

 

جریان ورودی سرمایه می‌تواند قدرت بانک مرکزی هند را برای کنترل نقدینگی بیشتر کند، زیرا برای جلوگیری از تقویت روپیه هند باید با دلار خرید‌های خود را انجام دهد. بانک مرکزی هند همزمان با افزایش نرخ‌های بهره اوراق خزانه آمریکا، برای حفظ ارزش روپیه مجبور به تزریق دلار شد تا از فرار سرمایه به سمت دارایی‌ها و سایر ارز‌ها جلوگیری کند. بنابرین بانک مذکور نیاز به تنظیم دقیق استراتژی مبادلات خارجی خود داشته، زیرا ارزش روپیه در پایین‌ترین سطوح تاریخی خود قرار دارد و اکثر معامله‌گران لزوم حمایت مستمر بانک مرکزی را یادآور می‌شوند.

 

بازده اوراق قرضه هند، با سررسید ۱۰ ساله، رشد ۷.۳۷ درصدی داشته که معادل ۱۵ واحد پایه است، این رشد از آگوست ۲۰۲۲ بی‌سابقه بوده است.

 

رئیس بانک مرکزی هند در این باره ادامه داد: برنامه فروش اوراق در دستور کار بانک بوده و ارتباطی با لحاظ کردن اوراق قرضه هند در شاخص کشور‌های در حال توسعه ندارد. بانک مرکزی هدف‌گذاری سطح نقدینگی نمی‌کند، بلکه وظیفه این نهاد تنها نوسان زدایی از نقدینگی است. جهت انجام عملیات تثبیت نقدینگی، بانک مرکزی هند ذخیره ۶۰۰ میلیارد روپیه‌ای داشته که تا کنون توانسته روپیه را به پایدارترین نرخ ارز کشور‌های در حال توسعه تبدیل کند.

 

در این راستا، آر گاندی، معاون اسبق رئیس بانک مرکزی گفت: الحاق بازار خارجی ممکن است در کوتاه‌مدت اثرگذاری بیشتری بر بازار ارز‌های خارجی گذارد، اما ابزار‌های مناسب برای کنترل نوسانات جریان ورودی و ثبات‌سازی، در اختیار بانک مرکزی هند قرار دارد.

 

خرید‌های دلاری بانک مرکزی هند می‌تواند روپیه را به بازار هند تزریق کند، این مسئله موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد تورم خواهد شد. با وجود اینکه تورم آگوست ۶.۸۳ درصد بوده، نمی‌توان تاب‌آوری بانک مرکزی هند را تا این حد بالا دانست که تمامی معاملات را دلاری انجام دهد.

 

صحبت‌های شاکتیکانتا داس، رئیس بانک مرکزی هند نشان داد که تورم هدف هند ۴ درصد است و نه بازه ۲ تا ۶ درصد. بانک مرکزی ابزار‌های بسیاری جهت کنترل تورم دارد؛ از عملیات استقراض شبانه گرفته (repo)، تا اوراق قرضه استرلیزه، عملیات بازار باز تا الزاماتی جهت تنظیم ذخیره نقدی و دخالات مستقیم تر. همچنین می‌تواند از بازار‌های آتی برای انتقال نقدینگی به موعدی در آینده استفاده کند.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک Edelweiss در نوشته‌ای منظور کرد: انتظار می‌رود بانک مرکزی هند از عملیات بازار باز و اوراق استرلیزه تنها جهت نوسان‌زدایی ورود سرمایه در ۲۰۲۴ استفاده کند، نقدینگی دلاری مورد احتیاج بانک مرکزی بیش از مقادیر مطلوب و هدف این بانک است. بدین ترتیب بانک مرکزی هند به ابزار‌های فوق الذکر جهت کنترل نقدینگی احتیاج خواهد داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر