15 مهر 1402 - 18:55

جلوگیری از بروز شوک اقتصادی با اجرای سیاست تثبیت/ ادعای افزایش نرخ دلار واقعیت ندارد

جلوگیری از بروز شوک اقتصادی با اجرای سیاست تثبیت  ادعای افزایش نرخ دلار واقعیت ندارد
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: اجرای سیاست تثبیت از بروز شوک‌های اقتصادی در کوتاه مدت جلوگیری می‌کند.
کد خبر : ۱۵۵۸۲۵

ایمان زنگنه؛ تحلیلگر اقتصادی در رابطه با سیاست تثبیت گفت: برای ناکارآمدی تحریم‌ها یا کاهش زیان ناشی از آن باید به مسئله ارز توجه ویژه‌ای کرد تا شرایط اقتصادی برای مردم قابل پیش بینی باشد، این در حالی است که بانک مرکزی این مسیر را با اجرای سیاست تثبیت طی کرد.

وی با بیان اینکه بانک‌مرکزی باید متغیر‌های کلان اقتصادی مانند تورم و نقدینگی را به گونه‌ای مدیریت کند که قابلیت پیش بینی داشته باشند، افزود: در این شرایط عده‌ای به صورت اشتباه می‌گویند که دولت با ثابت نگه داشتن نرخ ارز در حال سرکوب سازی است که ادعای درستی نیست. اجرای سیاست تثبیت به ثابت نگه داشتن نرخ ارز محدود نمی‌شود بلکه با مهار تورم نیز ارتباط دارد.

این تحلیلگر اقتصادی، نرخ ارز را لنگر اسمی تورم در ایران دانست و گفت: در شعار سال به موضوع تورم اشاره شده و بانک مرکزی با در پیش گرفتن سیاست تثبیت قصد دارد نرخ تورم را به کانالی مشخص هدایت کند تا خارج از محدوده در نظر گرفته شده نوسانی نداشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه در شرایط فعلی اتخاذ سیاست تثبیت از سمت بانک‌مرکزی بهترین تصمیم است، گفت: این سیاست کمترین خسارت را به فعالان اقتصادی و مردم وارد می‌کند و برای اقتصاد مفید است، چون اثر تحریم را کم می‌کند به همین دلیل فشار کمتری نیز به فعالان اقتصادی خواهد آمد چرا که اجرای سیاست تثبیت از بروز شوک‌های اقتصادی در کوتاه مدت جلوگیری می‌کند.

وی همچنین به موضوع آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و لوکزامبورگ نیز اشاره کرد و گفت که شاید این موضوع از نظر حجمی اثر قابل توجهی نداشته باشد؛ اما جهت جریان آن دارای اهمیت است، چون دیپلماسی ارزی کشور تقویت شده است، یعنی بانک مرکزی توفیق مذاکره با سایر کشور‌ها را دارد.

زنگنه تصریح کرد: سفر‌های رئیس کل به کشور‌های منطقه مانند عمان، امارات و قطر این امید را به مردم می‌دهد که دستگاه دیپلماسی کشور در راستای حل مشکلات مبادلات مانند نظام پرداخت در حال حرکت است.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان تاکید کرد که سیاست تثبیت به علت ایجاد آرامش در بازار‌های مالی دارای اهمیت است و ادامه داد: همچنین اجرای این سیاست در کنار دیپلماسی ارزی منتج به افزایش فروش نفت شده که به تبعیت از آن منابع ارزی نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین وضعیت بازار ارز خوب است، اما تعدادی از افراد از تلاطم در بازار ارز منفعت می‌برند و به همین دلیل ادعا‌های غلطی مبنی بر افزایش نرخ ارز را مطرح می‌کنند.

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر