16 مهر 1402 - 09:40
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

گشایش‌های جدید ارزی چه آثاری در اقتصاد خواهد داشت؟/ تداوم دیپلماسی فعال بانک مرکزی

گشایش‌های جدید ارزی چه آثاری در اقتصاد خواهد داشت؟  تداوم دیپلماسی فعال بانک مرکزی
یک اقتصاددان گفت: خوشبختانه عملکرد بانک مرکزی و دولت طی یکی دو سال گذشته در حوزه دیپلماسی اقتصادی و سیاسی نتیجه مثبتی داشته است.
کد خبر : ۱۵۵۸۳۴

رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره اخبار مرتبط با آزادسازی منابع ارزی کشور در لوکزامبورگ و اثرات فعال بودن دیپلماسی اقتصادی و سیاسی کشور گفت: یکی از مهمترین اثرات فعالیت سازنده و متداوم در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی با همکاری و رایزنی مطلوب وزارت خارجه و بانک مرکزی، اخبار خوبی است که با آزادسازی منابع ارزی کشور همراه است و این روز‌ها چنین اخباری زیاد شنیده می‌شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بی تردید آزادسازی منابع ارزی کشور و گشایش‌هایی در خصوص تسهیل تجارت خارجی از این حیث مهم است که ضمن افزایش دسترسی به ارز و عرضه بیشتر آن در بخش‌های مختلف کشور، زمینه‌های لازم برای توسعه تجارت ایران در عرصه بین‌الملل را نیز فراهم می‌کند. برهمین اساس مسئولان به تحقق گشایش‌های بیشتر ارزی می‌اندیشند و برای انجام آن در تلاش هستند.

این استاد اقتصاد یادآور شد: بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت تداوم روند آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران نزد کشور‌های مختلف شاهد تداوم ثبات در بازار ارز خواهیم بود؛ البته مشروط به اینکه در ماه‌های آتی نیز شاهد این‌دست از اقدامات از سوی بانک مرکزی و وزارت خارجه باشیم تا سایر منابع ارزی شبیه به بازپس‌گیری ارز‌های بلوکه شده در کره جنوبی نیز وارد نظام ارزی کشور شود.

سعادت تصریح کرد: هر چند منابع آزاد شده  به این دلیل که مبالغ بزرگی نیست، نمی‌تواند درصد بالایی از نیاز کشور به ارز را تامین کند، اما قطعا در کوتاه مدت اثر بخش است و اخبار روانی این موضوع روی کاهش انتظارات تورمی در جامعه آثار خوبی خواهد داشت.


وی گفت: به دلیل آثار مطلوب آزادسازی ارز‌های بلوکه شده ایران روی کاهش انتظارات تورمی امیدواریم بانک مرکزی و دستگاه دیپلماسی کشور همچنان برای آزاد سازی و دسترسی به منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف تلاش کنند و در این موضوع با هم تعامل سازنده‌ای داشته باشند تا نتیجه مثبت آن را در تثبیت نرخ ارز و همچنین تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم شاهد باشیم.

این اقتصاددان اظهار کرد: خوشبختانه عملکرد بانک مرکزی و دولت در یکی دو سال گذشته در حوزه دیپلماسی اقتصادی و سیاسی نتیجه مثبتی داشته، ضمن اینکه بانک مرکزی در دوره آقای فرزین در این حوزه فعالانه و جدی کار کرده است. این نکته نیز قابل توجه است که همکاری و تعامل مطلوب بین دستگاه دیپلماسی کشور و بانک مرکزی و همچنین پیگیری موضوعات مرتبط با آزاد سازی ارزی روی بخش‌هایی مثل تولید و آرامش بازار ارز نیز موثر است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر