16 مهر 1402 - 11:26

تأثیر منابع ارزی آزادشده از کره و لوکزامبورگ بر کاهش انتظارات تورمی

تأثیر منابع ارزی آزادشده از کره و لوکزامبورگ بر کاهش انتظارات تورمی
یک استاد دانشگاه گفت: منابع ارزی آزاد شده ایران در کره‌جنوبی و لوکزامبورگ را می‌توان برای واردات کالا‌های غیرتحریمی استفاده کرد.
کد خبر : ۱۵۵۸۴۴

به گزارش ایبنا، ‌وحید شقاقی شهری با اشاره به دیپلماسی ارزی بانک مرکزی و خبر رفع موانع قضایی دسترسی به ۱.۷ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کشور لوکزامبورگ، اظهار داشت: با پیگیری‌های بانک مرکزی ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی و ۱.۷ میلیارد دلار در لوکزامبورگ آزاد شد که از این منابع می‌توان برای واردات کالا‌های غیرتحریمی استفاده کرد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی بعد از آزادسازی منابع بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی، در حال پیگیری برای دسترسی به منابع ارزی ایران در سایر کشورهاست، بخشی از دارایی‌های ایران در کشور عراق مسدود شده و قرار است این منابع ارزی مسدود شده در خدمت واردات محصولات ضروری قرار بگیرد.

این اقتصاددان تصریح کرد: ۵.۵ میلیارد یورو منابع آزاد شده ایران در کره جنوبی شاید از نظر مبلغ قابل توجه نباشد، اما از حیث کاهش فشار بر بازارساز ارز دارای اهمیت است؛ ضمن اینکه اگر با منابع آزاد شده ایران در کره جنوبی محصولات غیر تحریمی وارد کنیم دست بانک مرکزی برای واردات سایر اقلام باز خواهد شد؛ با آزادسازی منابع بلوکه‌شده و افزایش دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی، مدیریت بازار ارز نیز به صورت مناسب رقم خواهد خورد.

وی تصریح کرد: در سالیان گذشته بازارساز ارز فشار زیادی را تحمل می‌کرد، اما با افزایش دسترسی به منابع ارزی این فشار کاهش می‌یابد، البته موضوع آزادسازی منابع ارزی ایران، فارغ از مبلغ آن موجب کاهش انتظارات تورمی نیز خواهد شد.

شقاقی با بیان اینکه با دیپلماسی فعال ارزی و اقتصادی بانک مرکزی تا حدودی از التهابات موجود در اقتصاد کاسته می‌شود، تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش تورم نقطه به نقطه، کاهش انتظارات تورمی در اثر دیپلماسی ارزی است؛ بنابراین گزارش روز گذشته بود که بانک مرکزی اعلام کرد با صدور رای دیوان عالی کشور لوکزامبورگ، موانع قضایی جهت دسترسی به معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این کشور برطرف شد.

اموال و دارایی ارزی بانک مرکزی کشورمان نزد موسسه کلیراستریم لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۰ با شکایت برخی اتباع آمریکایی توقیف شده بود که با اعتراض و پیگیری‌های حقوقی کشورمان در نهایت، روز ۶ مهر ۱۴۰۲ دیوان عالی کشور لوکزامبورگ اعتراض و دلایل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مورد پذیرش قرار داد و رای قبلی دادگاه این کشور را نقض کرد.

‌ماه گذشته نیز ۵.۵ میلیارد یورو از دارایی‌های ایران در کشور کره جنوبی آزاد و به حساب ۶ بانک ایرانی در کشور قطر واریز شد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر