17 مهر 1402 - 15:07

بازارسازی دلالان دلار دوام نخواهد داشت/ تاثیر مثبت گشایش‌های ارزی در رشد اقتصاد

بازارسازی دلالان دلار دوام نخواهد داشت  تاثیر مثبت گشایش‌های ارزی در رشد اقتصاد
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: قطعا ایجاد ارتباط و مبادلات تجاری با کشور‌های منطقه می‌تواند از لحاظ اقتصادی و تجاری به ما کمک کند.
کد خبر : ۱۵۵۹۱۹

به گزارش ایبنا، «مسعود قاسمی»، عضو اتاق بازرگانی استان البرز با تاکید بر اثرات مثبت آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در کشور‌های مختلف و لزوم پیگیری برای آزادسازی دیگر منابع ایران گفت: سالهاست که ما با این مشکل روبر وهستیم و بی تردید اقتصاد ما تا زمانی که نتواند با شرایطی مشخص و راحت به مبادلات ارزی در بخش صادرات و واردات بپردازد، مشکلات ما همچنان ادامه دارد. در نتیجه آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده می‌تواند تا حد زیادی از حجم فشار و مشکلات ارزی کاسته و بستر را برای رشد و پویایی اقتصاد مهیا کند.

وی با اشاره به اینکه تسهیل در مراودات و مبادلات ارزی می‌تواند اتفاق بزرگی را در عرصه تجارت و اقتصاد ایران رقم بزند گفت: اقتصاد ما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب، هزینه بالایی را به ویژه در واردات و صادرات و نقل و انتقال ارز متحمل کرده که خوشختانه طی ماه‌های اخیر با گشایش‌های ارزی حاصل از سفر‌های رئیس کل بانک مرکزی توانسته ایم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.

این فعال اقتصادی در خصوص افزایش قیمت دلار در ۴۸ ساعت گذشته و ایجاد هیجانات کاذب در بازار ارز اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر با اجرای سیاست‌های بانک مرکزی شاهد ثبات خوبی در بازار ارز بودیم، اما درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین باعث التهاب در منطقه شد که این التهاب به سرعت روی بازار ارز تاثیر گذاشت. با توجه به تجارب قبلی، قطعا این هیجانات کاذب و بازارسازی دلالان که باعث افزایش قیمت دلار شد، دوام زیادی ندارد و البته بازار نیز باید توسط بانک مرکزی و دولت مدیریت و کنترل شود. معتقدم سیاست‌های تثبیت باید زیربنایی اجرا شود تا تاثیر آن محدود به چند ماه نباشد و با اتفاقات غیرمترقبه سیاسی و اقتصادی، دستخوش فراز و نشیب نشود.

وی با تاکید بر تغییر سیاست خارجی دولت و تعامل با کشور‌های منطقه با هدف ایجاد ارتباط پولی بانکی و رفع موانع تجارت بین الملل افزود: برخی کشور‌های منطقه و نقاط مختلف قاره آسیا، سهم بسزایی در صنعت، اقتصاد و نفت جهان دارند. بی تردید ایجاد ارتباط و مبادلات تجاری و ارزی با هر کدام از این کشور‌ها می‌تواند از لحاظ توان اقتصادی و تجاری با ما کمک کند تا جایگاه خودمان را در اقتصاد جهان ارتقا داده و تثبیت کنیم. معتقدم ایران در کنار دیگر کشور‌های منطقه و آسیا می‌تواند مثل با الگوبرداری از کشور‌های اروپایی، یک بازار مشترک و یک ارز واحد را ایجاد کند تا بسیاری از مشکلات تجاری با تکیه بر روند دلارزدایی برطرف شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر