18 مهر 1402 - 12:26
وزیر اقتصاد؛

تداوم رشد اقتصادی با افزایش سرمایه‌گذاری در بهار امسال/ نوسانات ارزی تحت کنترل است

تداوم رشد اقتصادی با افزایش سرمایه‌گذاری در بهار امسال  نوسانات ارزی تحت کنترل است
در بهار سال جاری شاهد رشد سرمایه گذاری هستیم که نشان می دهد که رشد اقتصادی فصل های گذشته موقتی نبوده است.
کد خبر : ۱۵۵۹۴۳

به گزارش خبرنگار ایبنا، سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز بیان کرد: رشد اقتصادی در سه ماه امسال بر اساس گزارش بانک مرکزی ۶.۲ درصد و بدون احتساب نفت ۵.۷ درصد است.

وی در رابطه با رشد بخش نفت افزود: این بخش ۱۹.۸ درصد رشد داشته همچنین صنعت در بهار امسال ۳.۶ درصد، خدمات ۹.۳ درصد و ساختمان ۴.۷ درصد و معدن ۱.۳ درصد رشد داشته است.


خاندوزی تصریح کرد: بخش کشاورزی در بهار سال گذشته ۲ درصد بوده که هم اکنون به ۲.۲ درصد رسیده است، گروه خدمات نیز در ادامه رشد ۲.۳ درصدی سال گذشته، توانست ۶.۲ درصد در بهار امسال نسبت به سال قبل رشد کند. البته گروه صنایع و معادن که بهار سال گذشت رشد صفر درصد داشت، بهار امسال به رشد ۳.۷ درصد رسید.

خاندوزی تاکید کرد: کیفیت رشد اقتصادی هم مهم است و نفت رشد ۱۶.۴ درصدی داشته است، ولی سایر بخش‌های اقتصادی نیز وضعیت خوبی از لحاظ رشد داشتند و براساس گزارش بانک مرکزی؛ تمام گروه‌های اقتصادی در بهار امسال رشد مثبتی را تجربه کردند.

 

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به این موضوع که تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت ثابت در سال ۱۴۰۱ بالاتر از سال‌های ۹۰ و ۹۶ قرار گرفته است، گفت: اقتصاد ایران در دهه ۹۰ رشد پایینی تجربه کرده برای همین رشدهای دو سال اخیر کمتر از سوی مردم درک می شود، اگرچه وضعیت بهتر از سال‌های قبل بوده ولی امسال امیدواریم شاهد ثبت جدیدی نسبت به مسیرهای گذشته باشیم.

وی افزود:رشد اقتصادی بهار امسال، بعد از دو سال رشد مثبت فصلی رقم خورده است و اهمیت آن نسبت به حالتی که رشد پس از رکود باشد بسیار بیشتر است.

خاندوزی بیان کرد: اظهارنظر درباره نرخ رشد تابستان زود است، ولی طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی صنایع بزرگ رشد در تیر و مرداد رشد ۶.۷ درصدی را ثبت کردند که می تواند گویای تداوم رشد اقتصادی در تابستان امسال باشد.

خاندوزی تاکید کرد: در بهار سال جاری شاهد رشد سرمایه گذاری هستیم که نشان می دهد که رشد اقتصادی فصل های گذشته موقتی نبوده است و پایداری رشد اقتصادی به عوامل داخلی و خارجی بستگی دارد.

وی افزود: ما در حالی رشد اقتصادی را تجربه کرده اسم که پیش بینی نهادهای بین المللی نشان می دهد که رشد اقتصادی بیشتر کشورها در ۲۰۲۳ کمتر از ۲۰۲۲ خواهد بود و برای کشورهایی که در سال ۲۰۲۲ رشدهای ۶ تا ۸ درصدی ثبت کردند، پیش بینی های رشد ۲ درصد و کمتر از آن شده است.

 

سخنگوى اقتصادى دولت بیان کرد: طبق گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه شهریور سال ۱۴۰۲، ۳۶.۵ درصد است که این عدد نسبت به تورم نقطه به نقطه ابتدای امسال کاهش شدیدی دارد، همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در شهریور ماه سال گذشته ۷۵ درصد بوده که امسال به ۳۷ درصد رسیده است.


وی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد ثبات در اقتصاد هستیم، همچنین گفتنی است که امیدواریم سیاست‌های پولی دولت برای کنترل نقدینگی و سیاست ارزی برای ثبات بازار ارز ادامه پیدا کند.


خاندوزی در رابطه با نتایج طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان تاکید کرد: نان به عنوان قوت غالب مردم و آخرین سنگر معیشتی سبد مصرفی خانوار است، برای همین در ۲ سال فعالیت دولت، یارانه نان ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و سهم نان در سبد مصرفی خانوار ۴۰ درصد کاهش یافت.

وی افزود مردم قبل از دولت سیزدهم، ۵۰ درصد از هزینه تمام شده نان را پرداخت می‌کردند که این عدد در حال حاضر به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است و از طرفی دولت با افزایش خرید تضمینی گندم، از کشاورزان نیز حمایت ویژه‌ای کرد. خرید تضمینی در سال جاری حدود ۴۱ درصد نسبت به سال قبل و حدود ۱۱۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.

خاندوزی با بیان اینکه طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با گذشت ۱۸ ماه از شروعش به بلوغ قابل قبولی رسیده است، گفت: این طرح منجر به کاهش شدید هدررفت آرد و بازگشت آن به زنجیره تولید می‌شود به همین منظور مصرف آرد در کشور نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه به میزان مصرف سال ۱۳۹۸ یعنی ۴ سال پیش رسید و با وجود این طرح، تراکنش‌های پایدار خرید نان به رکورد ۱۲.۲ میلیون در روز رسید، با شروع این طرح ۱۰۵ هزار کارت خوان هوشمند در بیش از ۸۰ هزار نانوایی نصب شد.

وی افزود: با وجود افزایش جمعیت و افزایش سهم نان در سبد مصرفی خانوار، شاهد آن هستیم که بدون هیچ تغییر قیمتی جلوی هدررفت آرد را گرفتیم و به زودی بزرگترین زیر ساخت ارزیابی توسط مردم در کشور رو نمایی خواهد شد.


خاندوزی در رابطه با آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده گفت: اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو نیازمند تدوین و تصویب چند آیین نامه اجرایی مانند اسقاط خودرو، آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده و ایین نامه افزایش کیفیت خودرو است.

وی افزود: یکشنبه هفته جاری آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد و امیدواریم در صحن هیات دولت در هفته آینده تصویب شود و آیین نامه اسقاط نیز در کمیسیون زیربنایی در حال بررسی است.

 

سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا؛ گفت: وزارت راه و شهرسازی بعنوان سیاستگذار حوزه مسکن دغدغه‌هایی برای تامین سیمان و فولاد دارد که ما این دغدغه‌ها را درک می‌کنیم و نباید فراموش کنیم که علت ورود بسیاری از این کالا‌ها از جمله مصالح ساختمانی به بورس کالا ناشی از فرآیند‌های حواله‌ای فسادزایی بود که پیش از این وجود داشت و برای دلالان فرصت‌های زیادی را ایجاد می‌کرد.


وی افزود: قبل از ورود این محصولات به بورس کالا، افرادی که به حواله دسترسی داشتند، صرفا با واسطه گری‌های غیرمولد سودبه دست می‌آورند و مصرف کننده واقعی این محصولات نمیتوانست این اقلام را تامین کند که برای حل این چالش، تصمیم به عرضه در بورس گرفت شد که در حذف رانت و ایجاد شفافیت در معاملات موثر بود.


خاندوزی خاطر نشان کرد: غیر از عوامل کوتاه مدت موثر بر کنترل تورم، دولت متغیر‌های بلندمدت تورم را نیز تحت کنترل دارد و امار، از تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی حکایت دارد. به طوری که نرخ رشد نقدینگی در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ به ۱۲ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: رفتار این متغیر در نیمه نخست امسال با هدف گذاری دولت برای نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصدی تطابق دارد؛ بنابراین امیدواریم که برنامه ریزی‌های انجام شده برای مهار تورم و رشد تولید در پایان اسفند محقق شود.



خاندوزی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا در رابطه با تاثیر آزاد سازی منابع ارزی بر اقتصاد و بازار ارز گفت: انتقال منابع ارزی ایران از کره جنوبی نیازمند ملاحظات اجرایی و فنی بود برای همین چندین کشور درگیر بودند، اما با تلاش بانک مرکزی و وزارت خارجه این آزاد سازی رقم خورد و موانع حقوقی برای دسترسی به ۱.۷ میلیارد دلار لوکزامبورگ نیز رفع شد.

وی افزود: مسئله قابلیت و نقل و انتقال وجوه دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز باز می‌کند و نیاز‌های ارزی در حوزه‌های ماشین آلات و مانند آن را بر طرف می‌کند.

خاندوزی تصریح کرد نوساناتی که طی چند روز اخیر در بازار ارز کشور صورت گرفت توسط بانک مرکزی تحت کنترل است و فضای اقتصاد کلان به علت مدیریت بی انظباطی‌های پولی و مالی بهبود یافته است و انتظارات مثبت فعالان اقتصادی ما را به این نتیجه می‌رساند که وضعیت نرخ رشد اقتصادی کشور و مهار تورم قابل دفاع خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر