منافع اقتصادی جام جهانی ۲۰۳۰ برای مراکش

منافع اقتصادی جام جهانی ۲۰۳۰ برای مراکش
برگزاری جام جهانی فرصتی برای دستیابی به منافع اقتصادی برای کشور‌های برگزارکننده در سطح گردشگری، خدمات، زیرساخت‌هاست.
کد خبر : ۱۵۵۹۴۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، پس از ۵ تلاش، پادشاهی مراکش موفق شد حق میزبانی جام جهانی را پس از اعلام موفقیت فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در پیشنهاد سه جانبه مشترک با اسپانیا و پرتغال برای برگزاری جام جهانی ۲۰۳۰ به دست آورد.

این اولین دوره در تاریخ مسابقات قهرمانی جهان است که در یک قاره آغاز می‌شود و در دو دیگر قاره به پایان می‌رسد. اروگوئه، پاراگوئه و آرژانتین میزبان سه مسابقه اول برای جشن صدمین سالگرد اولین جام جهانی خواهند بود و سپس مسابقات به مراکش، اسپانیا و پرتغال منتقل خواهد شد.

برگزاری جام جهانی نه تنها یک رویداد ورزشی است، بلکه فرصتی برای دستیابی به منافع اقتصادی برای کشور‌های برگزارکننده در سطح گردشگری، خدمات، زیرساخت‌ها و سایر حوزه‌هایی است که تاثیر مثبتی بر آن خواهد گذاشت.

مراکش در آخرین دوره جام جهانی قطر با پشت سر گذاشتن تیم‌های قدرتمند و قدیمی مانند اسپانیا، پرتغال و کرواسی توانست توجه جهانیان را پس از صعود به نیمه نهایی برای اولین بار به خود جلب کند؛ و پس از اعلام فیفا از پذیرش پیشنهاد سه جانبه برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰، توجه جهانی دوباره به این کشور جلب شد.

محمد الجدری، اقتصاددان می‌گوید که سازمان پادشاهی پادشاهی برای یک رویداد جهانی مانند جام جهانی فقط می‌تواند برای اقتصاد ملی و سطوح توسعه، به ویژه با توجه به ایجاد ثروت و فراهم کردن فرصت‌های شغلی برای جوانان مفید باشد.

الجدری به الجزیره نت تاکید کرد که این مزایا توسط مراکش طی مراحلی به دست خواهد آمد که اولین مرحله در طول سال‌های قبل از افتتاحیه مسابقات و سپس در طول مسابقات و پس از پایان آن خواهد بود.

الجدری توضیح داد که مراکش در هفت سال آینده شاهد تسریع در تکمیل مجموعه‌ای از پروژه‌های زیربنایی از جمله استادیوم ها، مراکز آموزشی، جاده ها، حمل و نقل بین شهرها، هتل ها، رستوران ها، کافه‌ها و ... خواهد بود.

علاوه بر این‌ها پروژه بزرگ مربوط به تسریع در تکمیل خط دوم قطار سریع السیر که کازابلانکا و آغادیر را به هم متصل می‌کند، در دست احداث قرار می‌گیرد.

وی گفت: این کار‌ها در بسیاری از بخش‌های اقتصادی رونق ایجاد می‌کند و هزاران فرصت شغلی را چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم فراهم می‌کند.

رشید ساری، تحلیلگر اقتصادی معتقد است که برگزاری جام جهانی در مراکش این کشور را به مقصد گردشگران کشور‌های مختلف جهان تبدیل می‌کند که سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی کشور را افزایش می‌دهد.

ساری به الجزیره نت گفت: اگر گردشگری در حال حاضر ۷ درصد به تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند، پیش بینی می‌شود این بخش پس از برگزاری این رویداد ورزشی تا ۳۰ درصد سهم داشته باشد.

محمد الجدری به نوبه خود بر درآمد‌های مهمی که بخش گردشگری به دست خواهد آورد، تأکید کرد، زیرا انتظار می‌رود مراکش تا سال ۲۰۳۰ پذیرای ۲۶ میلیون گردشگر باشد.

رشید ساری می‌گوید: این رویداد همچنین فرصتی برای برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های موازی برای معرفی میراث فرهنگی و تاریخی پادشاهی، ظرفیت‌های اقتصادی آن و جذب سرمایه‌گذاران است.

مطالعه‌ای توسط بنیاد Sogy Capital Gestion، وابسته به شرکت عمومی گروه مراکش، تأثیرات مالی و اقتصادی سازمان مراکش در جام جهانی را بررسی کرد که این مطالعه توسط وب سایت رادیو و تلویزیون مراکش منتشر شده است.

این مطالعه نشان داد که برگزاری این رویداد در مراکش به سرمایه‌گذاری بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد درهم (حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار) نیاز دارد و این بودجه برای ساخت و بازسازی استادیوم‌ها، مراکز آموزشی و هزینه‌های کلی سازمانی توزیع می‌شود.

به گفته همین منبع، بودجه ۲۳ میلیارد درهم توسط دولت، ۱۷ میلیارد درهم توسط نهاد‌های دولتی یا دولتی و ۱۰ میلیارد درهم از منابع دیگر تامین خواهد شد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر