19 مهر 1402 - 19:09
وزیر نفت؛

همکاری مسکو و تهران برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها/ تعامل مطلوب بین تولیدکنندگان نفت برقرار است

همکاری مسکو و تهران برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها  تعامل مطلوب بین تولیدکنندگان نفت برقرار است
ایران و روسیه می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های مشترک، تحریم‌ها را بی اثر کنند و در بازار انرژی جهان تأثیرگذار باشند.
کد خبر : ۱۵۵۹۸۸

به گزارش ایبنا، جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه حضور در مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی دو سال گذشته طرح‌های سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید نفت و گاز و ظرفیت پالایشی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم و وزارت نفت با برخورداری از نقشه راه برای افزایش تولید نفت و گاز برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده است و با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، خبر‌های خوبی برای ملت ایران و مصرف‌کنندگان انرژی در جهان خواهیم داشت.

وزیر نفت گفت: با توجه به رشد تقاضای انرژی‌های فسیلی در دوران پساکرونا، سرمایه‌گذاری مطلوبی در زمینه افزایش تولید نفت و گاز با هدف تأمین امنیت انرژی و رفاه حال مردم ایران و تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز جهان انجام داده‌ایم.

اوجی با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت در ایران در دو سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: ۶۷ طرح مهم به ارزش ۱۵ میلیارد دلار برای افزایش تولید نفت و گاز تا پایان سال ۱۴۰۲ در ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر تحولات اخیر منطقه بر قیمت نفت در جهان تصریح کرد: انتظار می‌رود بازار جهانی نفت با همدلی خوب شکل‌گرفته میان اعضای اوپک (سازمان کشور‌های صادرکننده نفت) و اوپک‌پلاس (ائتلاف اوپک و متحدانش) از سیاست مصون باشد.

وزیر نفت ادامه داد: با اتحاد اعضای اوپک و صدور بیانیه اوپک‌پلاس، هم‌اینک همدلی خوبی برقرار است و اوپک خط‌مشی‌ها در زمینه حجم عرضه را به‌گونه‌ای تعیین می‌کند که به ثبات بازار و قیمت نفت در جهان کمک کند.

اوجی یادآور شد: بنا بر گزارش اوپک، تقاضای جهانی در بازار نفت تا پایان سال ۲۰۴۵ میلادی، روزانه ۱۶ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت که این موضوع، اهمیت حامل‌های انرژی را در رشد اقتصادی جهان نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری، روند همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز را رو به رشد دانست و اظهار کرد: رایزنی‌های دوجانبه در سطوح عالی دو کشور و مذاکرات مسئولان و فعالان صنعت نفت و گاز، به امضای شماری از قرارداد‌ها منجر شده که بعضی از آن‌ها در توسعه میدان‌ها به ثمر نشسته است.

 

همکاری مسکو و تهران برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها

 

وزیر نفت گفت: ایران و روسیه می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک، تحریم‌ها علیه دو کشور را بدون اثر کنند و در بازار انرژی جهان بسیار تأثیرگذار باشند.

اوجی از طرح تولید تجهیزات و پمپ‌های درون‌چاهی در استان خوزستان به عنوان یکی از طرح‌های شاخص همکاری دو کشور یاد کرد که ضمن تأمین نیاز‌های دو کشور، به صادرات این محصولات نیز منجر شده است.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت امروز برای حضور در مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه به مسکو سفر کرد، دیدار با الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، برخی مقام‌ها و مدیران شرکت‌های نفت و گاز روسیه نیز در این سفر در دستور کار قرار دارد.

اوجی همچنین روز پنجشنبه (۲۰ مهرماه) در نشست تخصصی مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه با موضوع بازار جهانی نفت و گاز سخنرانی می‌کند.

رویداد‌های هفته انرژی روسیه ۱۱ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۹ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۲) با برنامه‌محوری با موضوع واقعیت جدید انرژی در جهان آینده در مسکو برگزار می‌شود.

بنابر اعلام برگزارکنندگان این رویداد بین‌المللی، انتظار می‌رود بیش از ۴ هزار مهمان از بیش از ۶۰ کشور در این رویداد شرکت کنند که در میان آنها، اسامی برخی نخست‌وزیران، وزیران و سفیران کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع، نمایندگان پارلمان‌ها و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دیده می‌شود.

مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه شامل بیش از ۳۰ رویداد در مسائلی همچون توسعه پایدار و آب و هوا، توسعه علمی و فناوری و تحول دیجیتال و توسعه بخش سوخت و انرژی است.

مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه که سنگ‌بنای آن سال ۲۰۱۶ میلادی گذاشته شد، ازسوی بنیاد روس کنگرس و وزارت انرژی فدراسیون روسیه و با حمایت مسکو برگزار می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر