22 مهر 1402 - 12:53
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی:

پالایش ۹۷ درصدی درگاه‌های پرداخت با همکاری بانک مرکزی/ ایران در حوزه پرداخت جز پنج کشور دنیاست

پالایش ۹۷ درصدی درگاه‌های پرداخت با همکاری بانک مرکزی  ایران در حوزه پرداخت جز پنج کشور دنیاست
هم اکنون بیش از ۹۷ درصد از درگاه‌های پرداخت، پالایش شده که این اقدام با همکاری بانک مرکزی صورت گرفته است.
کد خبر : ۱۵۶۰۴۷

به گزارش خبرنگار ایبنا، امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در نشست روز ملی تجارت الکترونیکی بیان کرد: در حوزه پرداخت، ایران جز پنج کشور دنیا است که پول و پرداخت الکترونیکی دارد، اما در حوزه لجستیک نیز ما با تعدادی از شرکت‌ها در حال رایزنی هستیم و با شرکت ملی پست نیز در حال گفتگو هستیم، چون انحصار در این بخش به توسعه تجارت الکترونیکی آسیب زده است.

کلاهدوزان با اشاره به این موضوع که در سال گذشته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است، گفت: حوزه توسعه تجارت الکترونیکی کمی مورد غفلت واقع شده و امسال باید حداقل به اندازه سال گذشته، یعنی ۴۸ درصد رشد داشته باشیم.

وی افزود: تغییر و شفافیت ذات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است، این شفافیت می‌تواند با ثبت اطلاعات به حکومت و دولت کمک کند، به عنوان مثال قرار است از خرید غیرمتعارف کالا جلوگیری شود که ثبت اطلاعات در این مورد نقش آفرینی می‌کند.


رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد: تغییر، ذات اکوسیستم تجارت الکترونیکی است، ولی اگر بخواهیم کلیت فضای اقتصادی را بررسی کنیم، باید شاخص‌های اصلی اقتصادی را مورد تحلیل قرار دهیم که شاخص‌ها در حال تغییر به سمت تجارت الکترونیکی هستند.

کلاهدوزان افزود: از سال ۹۶ و ۹۷ پالایش درگاه‌های غیرمجاز شروع شده و بخش عمده‌ای از تراکنش‌های حذف شده مربوط به تراکنش‌های غیر مجاز بوده است، به طوری که عمده درگاه‌های بسته شده مربوط به سایت قمار و فروش کالا‌های غیر مجاز بوده و هم اکنون بالای ۹۶ تا ۹۷ درصد از درگاه‌های پرداخت، پالایش شده که این اقدام با همکاری بانک مرکزی صورت گرفته است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان کرد: در بخش خصوصی و دولتی نیاز‌هایی وجود دارد که قسمتی از آن توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک قابل پوشش است. یکی از برنامه‌های اصلی امسال عقد تفاهمنامه جدید بین بخش خصوصی، دولت و شرکت‌های دانش بنیان است و قرار است شبکه سازی تجاری بخش خصوصی را شروع کنیم.

کلاهدوزان تاکید کرد: تجارت الکترونیک ظرفیت‌های بالایی دارد که مورد غفلت واقع شده و به این بخش از تجارت کشور به خوبی پرداخته نشده که با حمایت دولت و رسانه این ظرفیت محقق خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریح کرد: با تحلیل شاخص‌های اصلی اقتصاد به این نتیجه می رسیم که روند تجارت الکترونیک رو به رشد است، اما سرعت رشد آن کند است و ظرفیت رشد این بخش دو برابر چیزی است که هم اکنون وجود دارد. در حوزه پخش اینترنتی دارو، مرکز بسیار تلاش کرده است، همچنین گفتنی است وضعیت پرداخت الکترونیک در شرایطی خوبی قرار دارد و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

کلاهدوزان گفت: اعتراضاتی که به مسئله اینماد وارد شد به علت بسته شدن درگاه‌های غیر مجاز بود و مبارزه با پولشویی قوانین کشور است و باید اجرا شود به همین منظور سال گذشته تعداد زیادی از درگاه‌های غیر مجاز بسته شد.

وی در رابطه با نقش تجارت الکترونیک در صادرات گفت: ما می توانیم شرکت‌های صادراتی را تشویق به استفاده از بستر تجارت الکترونیک کنیم و یا می توانیم پلتفرم‌های موفق کشور را به پلتفرم‌های خارج از کشور متصل کنیم که در کشور روسیه و چین این موضوع رقم خورد، اما این تجربه به علت تفاوت در استاندارد‌های دو شرکت موفق نبود. یک اقدام سومی نیز انجام شده به این صورت که تولیدکنندگان داخلی را به پلتفرم خارجی متصل کنیم و سه محصول تاکنون به این روش عرضه شده است.

کلاهدوزان در رابطه با اهمیت بانکداری الکترونیک در تجارت الکترونیک به خبرنگار ایبِنا گفت: یکی از زیر ساخت‌های تجارت الکترونیک موضوع پرداخت است که وضعیت خوبی دارد و انتظاری از بانک مرکزی برای تحول نداریم، اما تنوع بخشی در مسائل پرداخت دارای اهمیت است. هم اکنون مسئله ما درگاه پرداخت نیست بلکه موضوع خرید اعتباری و اعتبار بخشی به مشتریان مهم است. درمورد وضعیت پرداخت الکترونیک مشکل خاصی نداریم و مشکل در حوزه منابع انسانی و لجستیک وجود دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر