دولت سیزدهم پرچمدار تولید مسکن

دولت سیزدهم پرچمدار تولید مسکن
دولت سیزدهم امروز در حالی پرچمدار تولید مسکن شده که این موضوع در دوره عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت قبل نادیده گرفته شد.
کد خبر : ۱۵۶۰۷۲

به گزارش ایبنا، ابرپروژه نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از بزرگترین برنامه‌های این دولت از همان روز‌های ابتدایی مطرح و همه برنامه‌ریزی‌ها به این سمت و سو بوده تا در کنار عملیاتی‌کردن دوباره مسکن مهر که به دلیل بی‌توجهی دولت قبل و در راس آن‌ها عباس آخوندی وزیر وقت، سال‌ها در حال خاک خوردن بود، نهضت ملی نیز در قالب ساخت سالیانه یک میلیون مسکن اجرایی شود تا بخش زیادی از مردم به‌ویژه دهک‌های کمتر برخوردار صاحب‌خانه شوند.

آخوندی: افتخار می‌کنم حتی یک مسکن مهر افتتاح نکردم

دولت در حالی امروز بار بر زمین مانده دولت قبل را به دوش می‌کشد که آخوندی وزیر مستعفی دولت روحانی در مراسم تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی در آبان ۹۷، ضمن دفاع از عملکرد خود اینگونه بیان کرد که «افتخار می‌کنم حتی یک مسکن مهر افتتاح نکردم.»

وی در این مراسم به وجود ۲.۵ میلیون واحد خالی از سکنه و وجود ۱۹ میلیون بدمسکن شهری در کشور اشاره کرده بود و افزود: در این مدت ۶۲ ماه چه طور وقتی بنده از لحاظ بنیادی با مسکن مهر مخالف بودم، باید به افتتاح این واحد‌ها فکر می‌کردم؛ بنابراین افتخار می‌کنم یک مورد از این واحد‌ها را افتتاح نکردم.

دیدگاه از بالا به پایین آخوندی به مسکن حمایتی

این صحبت‌های آخوندی در حالی مطرح شد که بخش زیادی از مردم به‌ویژه دهک‌های کمتر برخوردار که چشم امیدشان برای صاحب‌خانه شدن به همین طرح مسکن مهر بود و اندک سرمایه خود را نیز وارد آن کرده بودند، امیدشان نا امید شد و حدود سال‌ها همان اندک سرمایه‌شان نیز در پروژه، بلاتکلیف بر زمین ماند.

البته شاید برای فردی به نام آخوندی با سرمایه میلیارد تومانی یک واحد کوچک اصلا دیده نمی‌شد و شاید اصلا به چشم هم نمی‌آمد، اما همین خانه‌های کوچک با مبالغی که در مقابل سرمایه وزیر وقت راه و شهرسازی مانند قطره‌ای در دریا است، تنها سرمایه مردمی بود که با امیدواری آن را برای خانه‌دار شدن پس‌انداز کرده بودند و سال‌ها به دلیل همین نگاه از بالا به پایین دولت تدبیر و امید به خواب رفته بود.

دولت مردمی سیزدهم به دنبال حمایت از دهک‌های کمتر برخوردار جامعه.

اما نگاه دولت مردمی سیزدهم از همان روز‌های ابتدایی، صاحبخانه کردن دهک‌های کمتر برخوردار بود و آن را به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های خود قرار داد. به همین منظور تکمیل واحد‌های مسکن مهر باقی‌مانده از دولت قبل و در کنار آن ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی را به عنوان اولویت خود قرار داد و روزی نیست که اجرای این پروژه‌ها متوقف شود.

۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر ناتمام به دولت سیزدهم به ارث رسید

بی‌توجهی دولت قبل به تامین مسکن اقشار کم درآمد سبب شد تا ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر ناتمام به دولت سیزدهم به ارث برسد. واحد‌هایی که بدون منابع مالی و بدون بودجه مصوب بود و در بعضی موارد متقاضیان بیش از ۱۲ سال در انتظار تحویل واحد‌های مسکن مهر خود بودند که این کار دشوار توسط دولت سیزدهم با تجهیز منابع انجام شد.

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی در گفت وگویی اعلام کرده بود که عرضه مسکن به گواه آمار در هشت سال قبل از دولت سیزدهم در حداقل بود و ما یک انباشتگی تقاضا در این بخش داشتیم و بر همین مبنا یک اوج قیمتی تجربه کردیم که این یک اتفاق ناگوار بود.

«مهرداد بذرپاش» از اتمام ۱۴۰ هزار واحد باقی مانده مسکن مهر تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و افزود: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۶۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال اجرا است.

وی گفت: با تلاش‌های فراوان برای ساخت واحد‌های نهضت ملی بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین تامین شد و این روند ادامه دارد.

جهش تولید و ساخت مسکن به همت دولت سیزدهم

آمار‌ها از اجرایی شدن یک میلیون و ۷۶۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در کشور خبر می‌دهد و با وجود مشکلاتی از جمله انباشتگی تقاضا از یک سو، کمبود منابع و عدم همکاری بانک‌ها، اما دولت عزم خود را جزم کرده تا این ابرپروژه را به سرانجام برساند و روزی نیست که شاهد افتتاح پروژه‌ای تحت عنوان نهضت ملی مسکن در گوشه و کنار کشور نباشیم.

همچنین بر اساس آمار ارائه شده، ۱۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده، ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در دست ساخت برای تامین مسکن کارکنان نیرو‌های مسلح، ۱۱۹ هزار و ۵۷۹ واحد ظرفیت واحد مسکونی قرارداد‌های منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین (خود مالکی) و ۲۹۵ هزار و ۳۱۹ واحد تعداد واحد‌های مسکونی در دست ساخت جهت نوسازی مسکن روستایی است.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر