رکود در اقتصاد جهانی با گسترش درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی

رکود در اقتصاد جهانی با گسترش درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی
خبرگزاری بلومبرگ نوشت: گسترش درگیری‌های نظامی در سرزمین‌های اشغالی می‌تواند اقتصاد جهانی را دچار رکود کند.
کد خبر : ۱۵۶۱۰۶

به گزارش ایبنا، به نقل از بلومبرگ، در صورتی که کشور‌های دیگر هم درگیر تنش بین نیرو‌های مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی شوند، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش شدیدی را تجربه خواهد کرد و نهایتا اقتصاد جهانی وارد رکود می‌شود.

 

کارشناسان بلومبرگ، سه سناریو برای روز‌های پیش رو پیش بینی کرده‌اند که اولی باقی ماندن درگیری‌ها در محدوده سرزمین‌های اشغالی است. دومین سناریو کشیده شدن درگیری‌ها به لبنان و سوریه است و در سناریوی سوم هم شاهد ورود دیگر کشور‌ها به تقابل نظامی با رژیم صهیونیستی خواهیم بود.

 

کارشناسان معتقدند هر سه پیش بینی به افزایش تورم و قیمت نفت در بازار جهانی منجر می‌شود و رشد اقتصاد جهانی را پایین می‌آورد. اما سناریوی سوم بیشترین تبعات را در پی خواهد داشت.

 

کارشناسان بر این باورند که به هر میزان شاهد بالا گرفتن درگیری‌های نظامی باشیم، تأثیرات منفی آن برای جهان گسترده‌تر است. به طور کلی هر گونه درگیری در خاورمیانه تبعاتی را برای کل جهان در پی دارد؛ چراکه برخی کشور‌های مهم نفتی در این منطقه واقع شده‌اند و یک گذرگاه کشتیرانی مهم نیز در خاورمیانه قرار دارد.

 

 

گسترش تنش‌ها به بالا رفتن قیمت نفت در جهان و رسیدن آن به ۱۵۰ دلار در هر بشکه منجر می‌شود و متعاقبا شاهد رسیدن تورم جهانی به ۶.۷ درصد برای سال‌آینده خواهیم بود.

 

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در صورت تشدید تنش در سرزمین‌های اشغالی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ یک درصد رشد کمتری را تجربه کند و این بدترین عملکرد اقتصادی در جهان از سال ۱۹۸۲ تا کنون خواهد بود و یک تریلیون دلار هزینه برای تولید ناخالص جهان در پی دارد.

 

کارشناسان می‌گویند اگر تنگه هرمز مسدود شود، با توجه به آنکه حدود یک پنجم نفت صادراتی به بازار جهانی از این تنگه عبور می‌کند، عربستان و امارات نمی‌توانند نفت کافی برای بازار جهانی تامین کنند.

 

کارشناسان بر این باورند که خروجی تنش‌های نظامی مذکور به سرعت جهان را درگیر خواهد کرد و این در حالی است که همین حالا نیز برخی کشور‌ها به خاطر تبعات درگیری نظامی در اوکراین دچار تورم بالا هستند. این نگرانی وجود دارد که یک دیگیری نظامی دیگر در جهان به خصوص در یک منطقه نفت خیز، اقتصاد جهانی را وارد رکود کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر