23 آبان 1402 - 11:39
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

اقدامات دولت سیزدهم در دیپلماسی ارزی/ بانک مرکزی چگونه موفق به ثبات بازار ارز شد؟

اقدامات دولت سیزدهم در دیپلماسی ارزی  بانک مرکزی چگونه موفق به ثبات بازار ارز شد؟
دیپلماسی ارزی دولت سیزدهم به علت برقراری ارتباط با کشور‌های همسایه و سفر‌های متعدد رئیس کل به این کشور‌ها قابل تحسین است.
کد خبر : ۱۵۶۱۳۱

محمد حسین روشنک؛ رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه دولت سیزدهم در ارتباطات بین المللی خود موفق بوده و با کشور‌های آفریقا، آسیای میانه، چین و روسیه ارتباط خوبی برقرار کرده است، اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات و تحریم‌ها ارتباط با کشور‌های منطقه به خوبی صورت گرفته و این موضوع قابل کتمان نیست. عملکرد دولت سیزدهم و بانک مرکزی با وجود تحریم‌ها قابل ستایش است؛ چراکه بهترین مدیریت در حوزه سیاست خارجی، دیپلماسی ارزی و اقتصادی در دولت سیزدهم رقم خورده است، به نحوی که رئیس کل بانک مرکزی توانست بر پایه همین دیپلماسی قوی ارزی منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی را آزاد کند.

 

روشنک با اشاره به این موضوع که ثبات نرخ ارز در سال جاری اقدام بسیار ارزشمند و مهمی محسوب می‌شود، گفت: با اقدامات بانک مرکزی مانند اجرای سیاست تثبیت، آزادسازی منابع ارزی و الزام به افتتاح حساب ارزی برای دریافت ارز، قیمت‌ها در محدوده معینی نوسان داشته و از کنترل خارج نشده است. نوسانات اخیر در بازار ارز نیز به هیچ عنوان اقتصادی نبوده و ناشی از تحولات منطقه و جنگ غزه است که خوشبختانه با ورود بازارساز جهش آنچنانی نداشت و کنترل شد.

 

وی با اشاره به مواردی که باعث ایجاد تورم و افزایش نرخ ارز می‌شود، افزود: یکی از دلایل افزایش نرخ تورم و قیمت دلار اعطای تسهیلات بدون هدف به افراد است به عنوان مثال زمانی که تورم در کشور ۵۰ درصد است افراد اقدام به دریافت وام با سود ۲۵ درصد می‌کنند و بدون هیچ گونه کار تولیدی ۲۵ درصد سود می‌برند و بعضا نقدینگی را وارد بازار ارز و طلا می‌کنند. این در حالی است که باید منابع بانک‌ها به سمت بخش‌های مولد سوق پیدا کند تا شاهد رشد اقتصادی نیز باشیم.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر