25 مهر 1402 - 10:24
جوابیه بانک مرکزی به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد؛

۷۱ درصد متقاضیان وام مسکن خود را دریافت کردند

۷۱ درصد متقاضیان وام مسکن خود را دریافت کردند
به ۷۱ درصد متقاضیان واجد شرایط وام مسکن به میزان ۱۴۲.۴ همت تسهیلات پرداخت شده است.
کد خبر : ۱۵۶۱۷۲

به گزارش ایبنا، بانک مرکزی در پاسخ به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان "نبش قبر وام مسکن"، بیان کرده است: پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۳۰‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۶‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۰، سقف فردی و سهمیه بانکی تسهیلات موضوع قانون مزبور با لحاظ نرخ تورم بخش مسکن (اعلامی توسط مرکز آمار ایران) برای سال‌های اول تا سوم اجرای قانون، به ترتیب به مبالغ کلی ۳.۶۰۰، ۴.۵۸۰ و ۶.۰۵۹ هزار میلیارد ریال و دستورالعمل اجرایی مربوطه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

 

شایان‌ذکر است، به‌منظور حمایت بیشتر از طرح‌های نهضت ملی مسکن و دهک‌های پایین جامعه، سقف فردی تسهیلات مزبور برای طرح‌های حمایتی حسب مصوبه شورای پول و اعتبار ۵.۵۰۰ میلیون ریال تعیین و در اواخر مردادماه سال ۱۴۰۲ به شبکه بانکی ابلاغ شد.

 

متعاقباً و در بیستم شهریورماه سال جاری، حسب بخشنامه بانک مرکزی به شبکه بانکی، مبلغ مذکور به پروژه‌های حمایتی نیمه‌تمام حمایتی مسکن که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و به متقاضیان عرضه می‌شود و تاریخ انعقاد قرارداد آن‌ها قبل از ابلاغیه مربوط به افزایش سقف موصوف بوده است، متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژ‌ه‌های مزبور، تعمیم یافته است.

 

بلافاصله و در بیست و دوم شهریورماه سال ۱۴۰۲، مطابق بخشنامه جدید بانک مرکزی به شبکه بانکی، سقف فردی تسهیلات مذکور علاوه بر پروژه‌هایی که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین می‌شود (۹۹ ساله)، به پروژه‌های خود مالک با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد و بالاتر که تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل و به فروش اقساطی می‌رسند نیز با معرفی وزارت راه و شهرسازی تعمیم یافته است.

 

بر اساس دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن موضوع قانون جهش تولید مسکن، مقرر شده هرگونه تقاضا برای دریافت تسهیلات موضوع این قانون از طریق ثبت‌نام در سامانه مربوطه توسط وزارت راه و شهرسازی صورت‌گرفته و از طریق سامانه مزبور به بانک عامل معرفی شود. بانک عامل نیز موظف است در صورت معرفی متقاضی از طریق سامانه، نسبت به اعطای تسهیلات مزبور با رعایت منابع و مصارف بانک اقدام نماید. براین‌اساس، بخش قابل ملاحظه‌ای از کندی اجرای قانون مزبور در سال اول اجرای قانون، به دلیل تأخیر در راه‌اندازی سامانه مربوطه و ابهامات موجود در سامانه مزبور برای کاربران شبکه بانکی بوده است.

 

از آنجایی‌که از جمله الزامات قانون جهش تولید مسکن، تقاضامحور بودن آن است، براین‌اساس، تحقق اجرای این قانون در وهله نخست مستلزم وجود تقاضای مؤثر در چارچوب ثبت‌نام متقاضیان و سپس استطاعت مالی متقاضیان طرح مذکور در تأمین آورده نقدی موردنیاز جهت اجرای طرح و همچنین توان بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی در دوران فروش اقساطی می‌باشد. براین‌اساس، تعهد دولت و شبکه بانکی در قبال متقاضیان مؤثری است که نسبت به افتتاح حساب و واریز کامل آورده نقدی اقدام نموده‌اند. ضمن آنکه اجرایی شدن طرح مزبور و پیشرفت مرحله‌ای پروژه‌ها تا حدودی نیز با تکیه بر آورده نقدی متقاضیان میسر می‌شود.

 

حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ ۱۸‏/۷‏/۱۴۰۲، از تعداد ۱.۸۰۸.۷۴۵ نفر متقاضی معرفی شده به بانک‌های عامل، تعداد ۱.۵۱۸.۰۴۴ متقاضی مؤثر (غیرتکراری) می‌باشد که از این تعداد ۵۳۴.۷۹۶ نفر (حدود ۲۳‏/۳۵ درصد) تاکنون به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات موصوف مراجعه ننموده‌اند. از تعداد ۹۸۳.۲۴۸ نفر متقاضی که جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند، تعداد ۳۰۲.۴۴۱ نفر بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک مورد نیاز، نداشتن وثایق قابل قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و. فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

 

حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد ۶۸۰.۸۰۷ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۴۷۹.۹۷۰ نفر (در حدود ۷۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ ۴‏/۱۴۲ هزار میلیارد تومان شده‌اند.

 

باتوجه به بلندمدت بودن دوران بازپرداخت تسهیلات اعطایی در بخش مسکن و رسوب منابع شبکه بانکی در این بخش، می‌باید مانده تسهیلات پرداختی بانک‌ها بابت بخش مسکن، با درنظرگرفتن این مهم که تسهیلات پرداختی بانک‌ها بابت جعاله مسکن، ودیعه مسکن، خرید مسکن، مسکن روستایی، حوادث غیرمترقبه، قرض‌الحسنه بخش مسکن و. نیز در زمره ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش مسکن (موضوع ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن) بوده و امکان اعطای آن از محل سهمیه اختصاصی به سایر بخش‌های اقتصادی (نظیر کشاورزی، صنعت و معدن و... که هریک تابع قوانین و مقررات مربوط به خود می‌باشند) نمی‌باشد، معیار نظارت بر عملکرد شبکه بانکی در بخش مسکن قرار گیرد. لازم به ذکر است مانده تسهیلات بخش مسکن و ساختمان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان مردادماه سال ۱۴۰۲ معادل ۹‏/۸۲۸۹ هزار میلیارد ریال (۸‏/۱۶ درصد از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور) می‌باشد.

 

انتظار می‌رود با تفاهم‌های به عمل آمده فی‌مابین وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل، اقدامات تکمیلی لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی جهت رفع نواقص سامانه جامع طرح حمایتی مسکن و درج و تکمیل فرایند اعطای تسهیلات و نحوه گزارش‌دهی مستدل و جامع از زمان معرفی متقاضی توسط سامانه به بانک عامل تا زمان پرداخت تسهیلات در سامانه مذکور، همچنین مساعدت‌های صورت‌گرفته از سوی بانک مرکزی در این خصوص، تأکیدات پیاپی این بانک به بانک‌های عامل در خصوص تسریع در اجرای قانون یاد شده، شاهد برطرف شدن کندی روند اعطای تسهیلات یادشده بوده و براین‌اساس در مدت زمان کوتاهتر متقاضیان بیشتری از مزایای این تسهیلات بهره‌مند شوند. ‏

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر