28 مهر 1402 - 12:30
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

بازار ارز انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست/ افزایش قیمت دلار «مقطعی» است

بازار ارز انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست  افزایش قیمت دلار «مقطعی» است
عضو اتاق ایران گفت: با توجه به التهابات بازار ارز و هیجانات کاذب، بار دیگر ثابت شد که این بازار برای سرمایه گذاری مناسب نیست.
کد خبر : ۱۵۶۲۴۴

محمدرضا مرتضوی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوریه در واکنش به نوسانات قیمت دلار در هفته گذشته و احتمال ثبات و کاهش قیمت تا پایان سال به خبرنگار ایبنا اظهار کرد: قطعا دلیل اصلی افزایش هیجانی قیمت دلار در روز‌های گذشته، درگیری در منطقه و موج حاصل از این اتفاق بود که باعث شد دلار بعد از یک ثبات نسبی و طولانی مدت دچار افزایش مقطعی قیمت شود. البته این روند صعودی همانطور که پیش بینی می‌شد دوباره متوقف و نزولی شد و نشان داد که این نوسان قیمت، کاملا هیجانی بود.

وی با اشاره به اینکه احتمال افزایشی شدن قیمت دلار تا پایان سال بسیار کم است، گفت: دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد بازار ارز تا پایان سال با ثبات و آرامش همراه خواهد بود که از جمله این دلایل می‌توان به افزایش درآمد‌های ارزی دولت و دسترسی ایران به منابع ارزی و همچنین توافقات بانکی با کشور‌های منطقه و سیاست تثبیت و کنترل نقدینگی اشاره کرد. در نتیجه هیچ دلیل موجه اقتصادی برای جهش ارزی وجود نخواهد داشت. هر چند ممکن است برخی التهابات و اتفاقات منطقه‌ای دوباره باعث نوسان قیمت شود که آن هم موقتی خواهد بود.

عضو اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: معتقدم مردم در این شرایط نباید به هیچ عنوان سرمایه‌های خود را به بازار ارز منتقل کنند، چراکه تجربه قبلی که اسفندماه سال گذشته رقم خورد ثابت کرد ورود هیجانی و احساسی به بازار ارز با ضرر و زیان و از دست دادن سرمایه آن‌ها همراه خواهد شد. مطمئنا سرمایه گذاری در بازار‌های مطمئن و باثبات می‌تواند جایگزین خوبی برای بازار ارز باشد.

مرتضوی در پایان گفت: با توجه به تجربه نوسانات ارزی و به تبع آن کنترل و مدیریت مناسب بازار توسط بانک مرکزی در خردادماه امسال و اسفند ماه ۱۴۰۱، باید امیدوار بود که قیمت دلار کاهش خواهد یافت که به احتمال فراوان این روند تا پایان سال ادامه دارد. هر چند نمی‌توان موردی را با قطعیت اعلام کرد، اما با توجه به منابع ارزی آزاد شده و همچنین برنامه‌ها و سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی که از ابتدای سال جاری تاکنون اجرا شده، جهش قیمت دلار چندان متصور نیست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر