30 مهر 1402 - 11:16
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

نرخ ارز به محدوده ثبات خود بازمی‌گردد/ قیمت‌سازی دلالان برای کسب سود بیشتر

نرخ ارز به محدوده ثبات خود بازمی‌گردد  قیمت‌سازی دلالان برای کسب سود بیشتر
یک عضو اتاق بازرگانی گفت: افزایش اخیر نرخ ارز، به علت شوک‌های سیاسی رخ داده، بنابراین قیمت‌ها به کانال قبلی خود برمی‌گردد.
کد خبر : ۱۵۶۲۵۶

کامبیز میر کریمی؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، با بیان اینکه بازار رسمی ارز دارای نرخ مشخص با حجم بالای معاملاتی است، اظهار کرد: اما بازار غیر رسمی دارای نرخ متفاوت با حجم بسیار کم است و برهمین اساس این بازار به دلیل کوچک بودن با هر شوکی نوسان پیدا می‌کند. 

 

وی با اشاره به این موضوع که عرضه و تقاضا در بازار غیررسمی محدود است بنابراین شوک‌های کوچک اقتصادی و سیاسی این بازار را به هم می‌ریزد، بیان کرد: اگر بازار ارز تک‌نرخی بود سفته بازان نمی‌توانستند نرخ سازی کنند.

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه افزود: در بازار ارز در چندیم ماه گذشته شاهد ثبات نسبی بودیم، اما در روزهای گذشته کمی بازار غیر رسمی ارز به علت فضاسازی‌های ایجاد شده ملتهب شد چرا که مردم به دلیل اتفاقات پیش‌آمده در منطقه، با نگرانی نسبت به آینده برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید ارز می‌کردند البته با شفاف‌سازی ایران نسبت به موضع خود در اتفاق پیش‌آمده در فلسطین، از نگرانی‌های مردم برای افزایش انتظارات کاسته شده است و شاهد روند کاهشی نرخ ارز در بازار هستیم. 

 

میر کریمی تاکید کرد: زمانی که بازار هیجانی می‌شود و افراد اقدام به خرید ارز می‌کنند تعدادی از دلالان برای کسب سود بیشتر، نرخ سازی می‌کنند و زمانی که شرایط آرام می‌شود این افراد در مقابل کاهش نرخ ارز و بازگشت به حالت قبل مقاومت می‌کنند.

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به این موضوع که با آرام شدن شرایط، نرخ ارز نیز به محدوده قبلی خود باز می‌گردد، گفت: درآمد‌های ارزی ایران به علت بهبود فروش نفت و آزادسازی منابع بلوکه شده وضعیت خوبی دارد و این نوسانات اخیر نرخ ارز، به علت شوک‌های سیاسی رخ داده است؛ بنابراین این نرخ به کانال قبلی خود برمی‌گردد که البته شاید این بازگشت زمان بر باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر