تورم هند خواب از چشمان بانک مرکزی ربود

تورم هند خواب از چشمان بانک مرکزی ربود
رئیس بانک مرکزی هند گفت: برنامه کاهش نرخ بهره به ۴ درصد باید مداوم باشد، در اینصورت امکان طولانی‌تر شدن نرخ های بهره بالا وجود دارد.
کد خبر : ۱۵۶۳۳۳

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ شاکتیکانتا داس (Shaktikanta Das)، رئیس بانک مرکزی هند در سخنرانی روز جمعه به میزبانی موسسه رشد اقتصادی در دهلی نو گفت: سیاست پولی باید فعالانه بر روی مهار قیمت‌ها متمرکز بماند تا از روند آرام کاهش تورم، اطمینان حاصل شود.

 

بانک مرکزی هند، تورم هدف را در چهار جلسه پیاپی منتهی به ۶ اکتبر بدون تغییر باقی گذاشت و به صورت غیرمستقیم عنوان کرد که سیاست‌های پولی انقباضی و سختگیرانه تا زمانی که تورم به محدوده ۴ درصد افت نکند ادامه خواهد یافت. نرخ بهره ۴ درصد، میانه هدف تورمی ۶ تا ۲ درصدی بانک مرکزی هند است.

 

روپیه در روز جمعه پس از اظهارات جنگ طلبانه «داس»، صعودی شد و با ۰.۲ درصد افزایش به ۸۳.۰۸ روپیه به ازای هر دلار رسید. با توجه به این افزایش، عملکرد روپیه هند به دومین ارز برتر آسیا در روز تبدیل شد.

 

نرخ تورم شاخص قیمتی مصرف کننده در هند 

تورم هند خواب از چشمان بانک مرکزی ربوده

 

همچنین راس افزود: طبق پرسشنامه بانک مرکزی هند در ماه سپتامبر، نشانه‌های نوید بخشی از کاهش انتظار تورمی دیده شده است؛ اما با این وجود، چشم انداز تورم خوراکی‌ها در بهترین حالت، نامطمئن است.

 

صورتجلسه مجمع سیاست پولی بانک مرکزی هند که اواخر روز جمعه منتشر شد، نشان داد که تعیین‌کنندگان نرخ خواهان نظارت هر چه دقیق‌‍تر بر تورم بودند تا در صورت شروع روند صعودی، اقدامات فوری نسبت به کنترل آن انجام شود.

 

مایکل پاترا (Michael Patra)، معاون رئیس بانک مرکزی هند نیز گفت: مدیریت انتظارات تورمی هنوز ناقص صورت گرفته و این مسئله تحت الشعاع عدم‌ قطعیت‌های بازار جهانی قرار دارد. وی اضافه کرد، باید گزارش‌های ماه سپتامبر و اکتبر برای ارزیابی نشانه‌های پایداری بازار به دقت بررسی شوند.

 

در این صورتجلسه تاکید شده است که افزایش قیمت نفت خام و پدیده‌های جوی به عنوان خطرات کلیدی برای تورم عمل می‌کنند. شاشانکا بهیده (Shashanka Bhide)، یک عضو خارج از مجمع سیاستگذاری پولی هند، گفت: نوسانات قیمت انرژی و افزایش قیمت اقلام غذایی همچنان یک نگرانی کوتاه مدت است که همچنان باقی مانده است.

 

نرخ بهره هدف بانک مرکزی هند

تورم هند خواب از چشمان بانک مرکزی ربوده

 

جایانت راما وارما (Jayanth Rama Varma)، یکی از اعضای خارجی مجمع که نسبت به نظرات پنج همکار دیگر موضع متفاوتی داشت، گفت: مجمع تعیین سیاست، باید نرخ‌های بهره حقیقی را به اندازه کافی بالا نگهدارد و این اقدام را به میزانی طولانی کرده تا از کاهش نرخ تورم به بازه میانی تورم هدف، اطمینان حاصل شود.

 

وارما گفت: عدم تغییر نرخ‌ها، اعتبار مجمع سیاستگذاری پولی را افزایش نخواهد داد. باید تدبیری شود که اقدامات همگام با علامتدهی‌ها و سخنان مجمع و بانک مرکزی صورت پذیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر