دلیل کاهش سهم اوپک در واردات نفت هند به کمترین رقم ۲۲ سال گذشته

دلیل کاهش سهم اوپک در واردات نفت هند به کمترین رقم ۲۲ سال گذشته
سهم اوپک در کل واردات هند در نیمه نخست سال مالی ۲۰۲۳ به کمترین میزان در ۲۲ سال اخیر رسیده است.
کد خبر : ۱۵۶۳۳۷

به گزارش ایبنا به نقل از رویترز، سهم نفت روسیه در واردات نفت هند در نیمه نخست سال مالی ۲۴-۲۰۲۳ حدود دو پنجم (۴۰ درصد) رشد کرده است و موقعیت مسکو به عنوان تامین‌کننده اصلی این کشور را تثبیت کرده است.

هند، سومین وادرکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است و اکنون نخستین واردکننده نفت ارزان روسیه شده است.

به دنبال تصمیم عربستان برای تمدید کاهش تولید داوطلبانه خود تا پایان سال جاری، احتمالا عرضه از سوی غرب آسیا بیشتر کاهش می‌یابد و هند را به بررسی گزینه‌های دیگر ترغیب می‌کند.

بر اساس آمار‌های نفتکش‌ها از سوی منابع صنعتی، هند در بازه زمانی آوریل تا سپتامبر یعنی نیمه نخست سال ۲۴-۲۰۲۳ به طور میانگین ۱.۷۶ میلیون بشکه نفت از روسیه وارد کرده است که بیش از ۲ برابر حدود ۷۸۰ هزار بشکه در روز است که در مدت مشابه سال گذشته وارد کرده است.

این آمار‌ها نشان می‌دهد، خرید نفت هند از روسیه در ماه گذشته میلادی به ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و ۱۱.۸ درصد نسبت به ماه آگوست و ۷۱.۷ درصد نسبت به یک سال گذشته بهبود یافت.

روسیه، نخستین تامین کننده نفت هند در ماه‌های آوریل تا سپتامبر بوده و پس از آن عراق و عربستان قرار دارند.

بر اساس این آمار در همین بازه زمانی، واردات نفت هند از عراق و عربستان به ترتیب ۱۲ درصد و ۲۳ حدود کاهش یافته و به ۹۲۸ هزار بشکه در روز و ۶۰۷ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسیده است.

در عین حال، واردات از غرب آسیا در ماه‌های آوریل تا سپتامبر حدود ۲۸ درصد کاهش یافته و به ۱.۹۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. به این ترتیب، سهم این منطقه در کل واردات نفت هند از ۶۰ درصد در مدت مشابه سال قبل به ۴۴ درصد کاهش یافته است.

این آمار نشان می‌دهد، سهم نفت کشور‌های مشترک المنافع (CIS) یعنی آذربایجان، قزاقستان و روسیه در سبد نفتی هند، تقریبا ۲ برابر شده و به ۴۳ درصد رسیده و دلیل آن خرید بیشتر از مسکو عنوان شده است.

سهم اوپک را در کل واردات هند به علت خرید کمتر از منطقه غرب آسیا به کمترین میزان در ۲۲ سال اخیر رسیده است.

برچسب ها: اوپک نفت هند
فیلم و پخش زنده
بیشتر