آرامش بازار نفت همزمان با ورود کاروان‌های امداد به غزه

آرامش بازار نفت همزمان با ورود کاروان‌های امداد به غزه
همزمان با ورود کاروان‌های امداد از مصر به نوار غزه، قیمت نفت کاهش یافت.
کد خبر : ۱۵۶۴۱۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از سی ان بی سی، در حالی که با تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از گسترش درگیری بین اسرائیل و حماس به مناطق نفت خیز، کاروان‌های کمک‌رسانی تا آخر هفته به نوار غزه می‌رسند، روز دوشنبه قیمت جهانی نفت کاهش یافت. ساعت ۴:۰۸ صبح به وقت تهران، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۶۰ سنت کاهش به ۹۱.۵۶ دلار در هر بشکه و بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۱ سنت کاهش به ۸۷.۴۷ دلار در هر بشکه رسید.


هفته گذشته، بهای قرارداد‌های نفتی برای دومین هفته متوالی بیش از یک درصد افزایش یافت که دلیل آن نگرانی از اختلال احتمالی عرضه در صورت گسترش جنگ اسرائیل و حماس به خاورمیانه، به عنوان بزرگ‌ترین منطقه تامین کننده نفت جهان بیان می‌شود. گفته شد که اسرائیل موافقت کرده که حمله خود به حماس را در پی فشار ایالات متحده متوقف کند این اعلان، نگرانی گسترش جنگ اسرائیل و حماس در سراسر خاورمیانه و اختلال در تدارکات سوخت را کاهش داد.

از سوی دیگر عرضه نفت به دلیل کاهش تولید اوپک محدود شده و برای کاهش این فشار عرضه پس از توافق دولت ونزوئلا با مخالفان، ایالات متحده تحریم‌ها را علیه ونزوئلا را به عنوان عضو اوپک، به حالت تعلیق درآورد. تا آخر هفته کاروان‌های امداد از مصر به نوار غزه می‌رسند، در همین حال رهبران و وزرای خارجه عرب برای نشستی در قاهره گرد هم آمده‌اند که هنوز به بیانیه‌ی مشترکی نرسیده اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که هفته گذشته به اسرائیل سفر کرد، روز یکشنبه پس از گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و پاپ فرانسیس، با رهبران کانادا، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایتالیا تماس گرفت. رهبران فرانسه و هلند این هفته در جستجوی راه حلی برای درگیری ۷ اکتبر، از اسرائیل دیدن خواهند کرد. طی آخرین حملات هوایی، اسرائیل غزه را بمباران کرده و هواپیما‌های آن نیز لبنان را هدف قرار داده است.

 

 

نویسنده: معصومه میرمعصومی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر