سرگردانی طلای جهانی

سرگردانی طلای جهانی
احیا همزمان بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا و اصلاح قیمت طلا تعجب برانگیز شد؛ معامله‌گران چشم انتظار انتشار آمار‌ها و روند جنگ هستند.
کد خبر : ۱۵۶۴۵۳

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از رویترز؛ نرخ بازار لحظه‌ای انس طلای جهانی (ساعت ۹:۴۵ IRST)، با افزایش ۰.۱ درصدی، در قیمت ۱۹۷۷.۶ دلار معامله شد. در همان روز، بازار آتی طلای جهانی نیز با ثبات نسبی تمایل به افزایش داشت و به قیمت ۱۹۸۸.۴ دلار در ازای هر انس رسید.

 

در روز معاملاتی دوشنبه، بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله پس ازرسیدن به ۵ درصد، روند نزولی خود را آغاز کرد. بنظر می‌رسد در این بازار، هراس معامله‌گران از رکود اقتصادی ناشی از هزینه‌های بالای وام‌دهی منبعث شده است.

 

ایوان اسپیواک، رئیس گلوبال مارکو، گفت: اهمیت مسائل ژئوپلتیک در بازار طلا را می‌تواند از افزایش همزمان بازده اوراق خزانه آمریکا و صعود قیمت طلا مشاهده کرد. زمانی که بازار بتواند به خوبی وقایع ژئوپلتیک را جذب کند، آنگاه مجددا همبستگی منفی بین دو متغیر واضح خواهد شد.

 

در دوران جولان عدم‌قطعیت در بازارها، طلا به عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن در زمان بحران عمل می‌کند. با شروع جنگ، تنها در دوهفته اخیر، انس طلای جهانی ۹ درصد صعود کرده و در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) به بالاترین قیمت پنج ماهه اخیر رسیده است.

 

توجه معامله‌گران به جنگ در غرب آسیا است؛ زیرا پس از بیانیه نظامی رژیم صهیونیستی مبنی بر ادامه حملات هوایی به غزه و آمادگی برای حمله زمینی احتمالی، می‌تواند سرنوشت جنگ را تغییر داده و احتمال افزایش دامنه منازعات را تشدید کند.

 

بازار‌ها منتظر انتشار آمار‌های کلان اقتصادی هستند. آمار «مرور جهانی PMI برای اهداف اقتصادی» تا انتهای امروز، آمار‌های تولید ناخالص داخلی فصل سوم آمریکا در روز پنج‌شنبه و داده‌های تورم شاخص PCE آمریکا در روز جمعه منتشر خواهند شد. تمامی گزارش‌های مذکور می‌توانند در انتخاب مسیر آتی فدرال رزرو موثر باشد.

 

اسپیواک گفت: برای آنکه داده‌ها اثر قابل احصایی بر بازار‌ها داشته باشند، باید نتایج حاصله از انتظارات فاصله جدی داشته باشد، وگرنه اثر محسوسی نخواهند گذاشت.

 

در گروه فلزات گرانبها؛ قیمت هر اونس نقره با کاهش ۰.۵ درصدی به ۲۳.۱ دلار رسید و قیمت اونس پلاتین نیز با صعود ۰.۵ درصدی در قیمت ۹۰۲ دلار قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر