02 آبان 1402 - 11:19
سخنگوی اقتصادی دولت خبر داد؛

کاهش ۴۶ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن/ بانک مرکزی منابع لازم برای کنترل بازار ارز را در اختیار دارد

کاهش ۴۶ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن  بانک مرکزی منابع لازم برای کنترل بازار ارز را در اختیار دارد
نماینده‌های وراث می‌توانند برای دریافت سهام عدالت به سامانه‌ای که معرفی می‌شود مراجعه کنند.
کد خبر : ۱۵۶۴۶۳

به گزارش خبرنگار ایبنا، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست با خبرنگاران بیان کرد: در دولت سیزدهم افزایش تولید با افزایش اشتغال همراه بوده است و طبق آمار‌ها در یک سال منتهی به تابستان امسال هزار و ۹۰۷ نفر به جمعیت شاغلین اضافه شده و همچنین نرخ بیکاری به ۷.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.


وی افزود: نرخ بیکاری با یک درصد کاهش به ۷.۹ درصد رسیده و این کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش ۰.۶ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی رقم خورده است.


سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: بیش از ۱۵ سال موضوع سهام عدالت متوفیان بلاتکلیف مانده بود که خوشبختانه از روز‌های آینده و با تمرکز بر روش‌های غیر حضوری نماینده‌های وراث می‌توانند به سامانه‌ای که معرفی می‌شود مراجعه کنند، که طبق آمار بیش از ۳.۵ میلیون متوفی وجود دارد.

 

خاندوزی با بیان اینکه بالاترین میزان اشتغال در بخش صنعت و خدمات است، گفت: در بخش صنعت جمعیت شاغل با افزایش ۳۷۰ هزار نفری به ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است، که بالاترین میزان در تمام دوره‌های اقتصاد ایران است.

وی افزود: تعداد شاغلین در بخش خدمات نیز به ۱۲ میلیون و ۴۵۹ هزار نفر رسیده است. در این بخش نیز با افزایش ۴۸۳ هزار نفری شاهد بالاترین میزان اشتغال در این بخش هستیم و در بخش کشاورزی نیز با افزایش ۵۹ هزار نفری جمعیت شاغلان مواجه بوده ایم.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به این موضوع که مسئله تورم یکی از دغدغه‌های مردم است، گفت: این دغدغه مورد تاکید رئیس‌جمهور نیز است که باید مورد توجه سیاست گذاران قرار بگیرد تا شرایط بهتری برای دسترسی طبقات متوسط و ضعیف به مسکن فراهم شود.

 

وی افزود: شتاب افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن کاهش یافته و این روند کاهنده در سایر بازار‌های مالی نیز شکل گرفته که بیانگر و وضعیت امیدبخش است.


تورم مسکن کاهش یافت


خاندوزی تاکید کرد: میانگین قیمت مسکن در تهران در شهریور ماه نسبت به ابتدای تیرماه ۵ درصد کاهش داشته است و تورم ماهانه آن در تیرماه ۲.۸ درصد، در مرداد ۰.۷ درصد و در شهریورماه ۱.۷ درصد بوده است.

وی افزود: تورم نقطه به نقطه مسکن در شهریورماه امسال به ۷۵.۲ درصد رسید که نسبت به شاخص نقطه به نقطه مردادماه، حدود ۹ واحد درصد کاهش داشته است. تورم نقطه به نقطه شهریورماه نسبت به قله قیمتی که در اردیبهشت ماه با آن مواجه بودیم ۴۶ واحد درصد کاهش داشته است.


خاندوزی تصریح کرد: تورم یکساله منتهی به شهریورماه امسال مسکن به ۸۳.۹ درصد رسید که نسبت به مرداد ۱.۹ واحد درصد رشد داشته است.

 

سخنگوى اقتصادى دولت تاکید کرد: بخشی از افزایش قیمت در بازار‌های مالی به ویژه در حوزه مسکن، به علت سوداگری صورت گرفته است، با توجه به تدابیری که در ماه‌های اخیر اتخاذ شده قرار است از ابزار‌های تنظیمی برای کنترل و تنظیم سوداگری و کاهش سفته بازی در بازار مسکن استفاده شود.


وی با بیان اینکه برخی بنگاه‌های معاملاتی که در افزایش قیمت نقش داشتند، تعطیل شدند گفت: همراهی دولت و مجلس برای تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه منجر به کم رونق شدن سفته بازی در بازار مسکن شده است و دولت مایل است بلافاصله بعد از تعیین تکلیف لایحه برنامه هفتم، مصوبات مالیات بر سوداگری را بررسی و تصویب کند.


خاندوزی با بیان اینکه یکی از نقاط تمرکز دولت سیزدهم مسئله دیپلماسی اقتصادی است، تاکید کرد: افزایش تعاملات تجاری و سرمایه گذاری با کشور‌های همسایه مورد توجه دولت سیزدهم بوده، چون از این مسیر، اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کمرنگ می‌شود.


وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تا ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ تعداد ۴۸۸ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیارد و ۸۸۴ میلیارد دلار داشته ایم.


سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با چشم انداز بازار ارز به خبرنگار ایبنا، گفت: مهمترین قسمت بسته ۱۰ بندی مهار تورم، که در اردیبهشت ۱۴۰۲ مورد تصویب ستاد هماهنگی دولت قرار گرفت، کنترل نوسان در بازار ارز است، در این بسته ۱۰ بندی اختیارات خوبی برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.


وی افزود: مسئله وصول مطالبات ارزی، کنترل نقدینگی در هفت ماهه اول امسال و افزایش درآمد‌های صادراتی، حاکی از چشم انداز مثبت بازار ارز است و بانک مرکزی نیز منابع لازم برای کنترل بازار ارز را در اختیار دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر