در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

رشد اقتصادی از لحاظ بنیادی عامل تقویت بورس می‌شود

رشد اقتصادی از لحاظ بنیادی عامل تقویت بورس می‌شود
اگر تلاش کنیم تا سهم تامین مالی در سیستم بانکی و بازار سرمایه برابر باشد، ایده آل‌ترین روش تامین مالی در کشور را تجربه خواهیم کرد.
کد خبر : ۱۵۶۴۷۶

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار مالی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: عمده تامین مالی در کشور توسط شبکه بانکی صورت می‌گیرد و گفته می‌شود سهم بانک‌ها در تامین مالی به ۸۵ درصد می‌رسد.


وی با اشاره به این که در ۴۰ سال گذشته کشور ما شرایط تورمی را پشت سر گذاشته است و به طور متوسط ۲۰ درصد رشد تورم سالانه داشته ایم، گفت: برای اینکه نقدینگی را به سمت بازار سرمایه جذب کنیم باید این بازار جذاب شود که یکی از  موارد تحقق آن، گسترش صندوق‌های سهامی است تا مردم به صورت غیر مستقیم در بازار سرمایه حضور پیدا کنند.


این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: ورود نقدینگی به بازار سهام به اقتصاد کشور کمک می‌کند، چون شرکت‌ها با افزایش سرمایه‌ای که انجام می‌دهد می‌توانند با جذب نقدینگی پروژه‌های خود را پیش ببرند و در نهایت این موضوع می‌تواند موجب رشد اقتصادی و رشد سرمایه گذاری شود. در این حالت عایدی که نصیب سرمایه گذاران می‌شود بیش از سود سپرده گذاری در بانک‌ها است.


اشتیاقی با اشاره به این موضوع که هر کشور مدلی برای تامین مالی برای سرمایه گذاری‌های خود تعریف می‌کند، به عنوان نمونه انگلیس دارای تامین مالی بازار سرمایه محور، اما آلمان بانک محور است، گفت: در کشور ما در ۱۰ سال اخیر تلاش شده تا توجه از سیستم بانکی کاهش و سهم بازار سرمایه افزایش یابد. با توجه به اینکه تنوع ابزار‌های بازار سرمایه افزایش یافته، افزایش تامین مالی از بازار سرمایه نیز محقق شده است.


وی اضافه کرد: اگر تلاش کنیم تا سهم تامین مالی در سیستم بانکی و بازار سرمایه برابر باشد، ایده آل‌ترین روش تامین مالی در کشور خواهد بود.


این فعال بازار سرمایه ابراز داشت: برای این که سرمایه‌ها را از بازار‌های سفته بازی یعنی بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو خارج کنیم و به سمت بازار سرمایه و تولید سوق دهیم باید قوانینی در مجلس تصویب کنیم که این مهم محقق شود، مانند مالیات بر عایدی سرمایه که در حال حاضر در پروسه تصویب قرار دارد. در این شرایط سرمایه‌های موجود جذب تولید خواهد شد.


اشتیاقی اضافه کرد: مالیات بر تراکنش‌های بانکی که در حال اجرا است نیز موجب شده تا محور تراکنش‌ها به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کند.


کارشناس بازار مالی در پایان با اشاره به افزایش رشد اقتصادی و رشد تولید در سال جاری گفت: رشد اقتصادی منجر به تداوم رشد تولید ناخالص داخلی خواهد شد و اثرات خوبی بر معیشت مردم ایجاد خواهد کرد. رشد اقتصادی از لحاظ بنیادی عامل تقویت بازار سهام خواهد شد، اما در کوتاه مدت آنچه موجب ورود پول به بازار سرمایه می‌شود جریان پولی است که به بازار سرمایه تزریق می‌شود و همچنین تصمیماتی است که اثر منفی بر این بازار نداشته باشد، چون تصمیمات اشتباه در رابطه با بازار سرمایه تاثیر آنی و منفی بر بورس دارد و بر پیش بینی پذیری اقتصاد خدشه وارد خواهد کرد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر