کاهش رشد اقتصادی اسرائیل

کاهش رشد اقتصادی اسرائیل
براساس پیش‌بینی بانک مرکزی اسرائیل، اقتصاد این کشور در سه ماهه چهارم سال جاری به شدت متضرر خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۶۴۸۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی اسرائیل پیش‌بینی رشد اقتصادی خود را با وجود تشدید درگیری‌های غزه کاهش داد. بر اساس این پیش‌بینی، تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال جاری ۲.۳ درصد و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۸ درصد افزایش می‌یابد که با توجه به تاثیر جنگ بر رشد اقتصادی نسبت به برآورد ماه جولای قبل ۳ درصد کاهش داشت.

این درگیری در سه ماهه چهارم سال جاری ضرر اصلی را به اقتصاد اسرائیل وارد خواهد کرد. اگرچه بانک مرکزی نرخ بهره را بدون تغییر باقی گذاشته، پس از سقوط ارزش شکل به پایین‌ترین میزان در ۱۱ سال گذشته، سیاستگذاران بر حمایت از ارزش شِکِل تمرکز کردند، اما هشدار دادند که یک جنگ گسترده‌تر بر آن سیاست تأثیر خواهد گذاشت. بانک مرکزی اسرائیل نرخ بهره خود را در محدوده ۴.۷۵ درصد نگه داشت که بالاترین میزان از اواخر سال ۲۰۰۶ است.

بانک مرکزی این کشور اعلام کرد: این نرخ بهره و سیاست پولی جدید، با توجه به تحولات جنگ و داده‌های فعالیت‌های اقتصادی و پویایی تورم تعیین می‌شود تا حمایت از این بازار‌ها ادامه یابد. از زمان شعله ور شدن درگیری بین نیرو‌های اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه در ۷ اکتبر، ارزش شکل اسرائیل هر روز کاهش داشته است.

همراه با کاهش ارزش شِکِل که نشان دهنده ریسک تورمی بزرگی است، بانک مرکزی هم وقوع اختلال بزرگی در اقتصاد را هشدار داد که تقاضای مصرف کننده برای کالا‌ها و خدمات را کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود تقاضا و عرضه هر دو به دلیل کمبود نیروی کار پس از تخریب زیرساخت‌ها محدود بماند. با احتساب هزینه‌های جنگ، اسرائیل هم پیش‌بینی‌های خود برای کسری بودجه بالاتر را اصلاح کرد تا حدی که انتظار دارد امسال تولید ناخالص داخلی به ۳.۵ درصد برسد.

نویسنده: معصومه میرمعصومی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر