11 آبان 1402 - 09:44
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

چشم‌انداز اقتصاد ایران؛ از کاهش سیالیت پول تا کنترل تورم

چشم‌انداز اقتصاد ایران؛ از کاهش سیالیت پول تا کنترل تورم
یک تحلیلگر مسائل ارزی گفت: بانک‌مرکزی توانسته با مدیریت پول مازاد در گردش، تورم را تا حدودی کنترل کند.
کد خبر : ۱۵۶۶۲۰

مسعود توکلی، تحلیلگر مسائل ارزی در رابطه با بهبود آمار‌های اقتصادی به خبرنگار ایبنا گفت: آینده اقتصاد بر اساس متغیر‌های کلان اقتصادی سنجیده می‌شود و چون این متغیر‌ها مانند فروش نفت، حجم نقدینگی و میزان پول در گردش روندی مثبت دارند، آینده اقتصاد نیز مثبت خواهد بود.  

 

وی افزود: بر اساس آمار منتشر شده از سوی مراجع رسمی، میزان صادرات نفتی و غیرنفتی افزایش یافته و عوامل نامبرده، نشان از حرکت رو به رشد اقتصاد دارند، بنابراین با بحران‌های گذشته در آینده نزدیک مواجه نخواهیم شد، البته اثر بهبود متغیر‌های اقتصادی با یک فاصله زمانی چند ماهه در اقتصاد مشخص می‌شوند که با توجه به بهبود این پارامتر‌ها در آینده، شاهد بحران ارزی و ریالی نخواهیم بود.

 

این تحلیلگر مسائل ارزی با اشاره به کاهش نقدینگی در شهریور ماه امسال تاکید کرد: افزایش پول به نوعی تقاضا را افزایش می‌دهد و با فزونی تقاضا بر عرضه با تورم رو به رو خواهیم شد، بنابراین افزایش پول منجر به افزایش تقاضا برای یک کالا مانند خودرو، طلا و سکه می‌شود و به دنبال افزایش تقاضا، تورم نیز افزایش می‌یابد. 

 

او افزود: بانک‌مرکزی با اعمال سیاست انقباضی و کنترل نقدینگی توانسته سمت تقاضا را مدیریت کند و با این سیاست مانعی برای افزایش تورم ایجاد کرده است.


توکلی با اشاره به این موضوع که ضریب گردش پول یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد است، گفت: اگر گردش پول در حد معینی باشد که سیاست‌گذار پولی آن را تحت مدیریت خود قرار دهد، چرخ اقتصاد و تولید می‌چرخد و مازاد پول در گردش که منجر به تقاضا می‌شود نیز کنترل خواهد شد؛ بنابراین با مدیریت پول مازاد در گردش، تورم نیز کنترل خواهد شد که هم‌اکنون بانک مرکزی در این مسیر گام برداشته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر