ضرر هنگفت «طوفان الاقصی» به بانک‌های رژیم صهیونیستی

ضرر هنگفت «طوفان الاقصی» به بانک‌های رژیم صهیونیستی
بانک لیومی بیشترین تأثیر را داشت، زیرا قیمت سهام آن ۲۲ درصد کاهش یافت.
کد خبر : ۱۵۶۶۲۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، بانک‌های اسرائیلی متحمل زیان‌های قابل توجهی شدند، زیرا شاخص بانکی در بورس تل‌آویو از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» که توسط مقاومت فلسطین به رهبری گردان‌های القسام، شاخه نظامی این کشور آغاز شد، ۲۰ درصد کاهش یافت.


روزنامه اقتصادی اسراییلی گلوبز در گزارشی اعلام کرد که کاهش شاخص بانکی تحت تاثیر اقدامات نظامی در این کشور از نوار غزه و تهدیدات حزب الله لبنان در شمال بوده است.

این روزنامه هشدار داد که بانک‌های اسرائیلی که در نیمه اول سال جاری به سود ۱۴ میلیارد شکل (۳.۵ میلیارد دلار) دست یافته اند، در سه ماهه چهارم سال جاری به سمت کاهش قابل توجهی پیش می‌روند.

این روزنامه اشاره کرد که شاخص بانکی شامل پنج بانک بزرگ رژیم صهیونیستی اعم از بانک لیومی، بانک هاپوالیم، بانک تخفیف، بانک مزراحی-تفاحوت و بانک فرست اینترنشیونال می‌شود.

این گزارش حاکی از آن است که سهام بانک لیومی از زمان شروع مناقشه ۲۲ درصد سقوط کرده است، در حالی که سهام دیسکون و فرست اینترنشنال ۲۰.۴ درصد، سهام هاپوالیم ۱۸ درصد سقوط کرده و سهام مزراحی تفاحوت ۲۰.۴ درصد ۱۷.۱ درصد کاهش یافته است.

این گزارش تأیید می‌کند که با ادامه بحران، زیان‌ها بیشتر خواهد شد، زیرا انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران به فروش سهام خود در بانک‌ها ادامه دهند.

کارشناس آلون گلیزر، معاون پژوهشی لیدر کپیتال مارکت، کاهش شاخص بانکی را با توجه به فرار سرمایه‌گذاری خارجی با افزایش ریسک‌ها پیش‌بینی می‌کند.

چند روز پیش، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در جلسه کمیته سیاست پولی تصمیم گرفت نرخ بهره اصلی را بدون تغییر در ۴.۷۵ درصد نگه دارد.

این بانک همچنین انتظارات خود را برای عملکرد اقتصاد کشور در سال جاری به ۲.۳ درصد کاهش داد، که پس از آن که در جولای گذشته رشد ۳ درصدی را پیش بینی کرده بود.


بانک سرمایه گذاری اسرائیلی "میتاف" پیش بینی کرد که هزینه جنگ غزه دو برابر هزینه جنگ دوم لبنان (ژوئیه ۲۰۰۶)، در حدود ۷۰ میلیارد شکل (۱۸ میلیارد دلار) باشد که حدود ۳.۵ درصد از ناخالص داخلی را شامل می‌شود.

خسارات به ۴ حوزه تقسیم می‌شود که شامل هزینه مستقیم جنگ، پرداخت غرامت خسارت مالی، کمک مالی به خانواده‌ها و مشاغل و از دست دادن درآمد‌های دولتی به دلیل آسیب به فعالیت‌های اقتصادی است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر