09 آبان 1402 - 11:15
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

مدیریت بازار ارز مستلزم اختیارات کافی بانک مرکزی است/ گام مهم تصمیم‌سازان پولی-ارزی

مدیریت بازار ارز مستلزم اختیارات کافی بانک مرکزی است  گام مهم تصمیم‌سازان پولی-ارزی
عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است:بانک مرکزی با برخورداری از استقلال و اختیارات کافی می‌تواند متضمن کنترل و مدیریت بازار ارز باشد.
کد خبر : ۱۵۶۶۳۷

احمد کیمیایی اسدی، عضو اتاق بازرگانی تهران درباره قانون جدید بانک مرکزی و تاثیر آن در افزایش توان برای مدیریت بازار ارز به خبرنگار ایبنا گفت: بطور کلی در تمام دنیا بحث استقلال بانک مرکزی از دولت، یک روال مرسوم است و بانک مرکزی هیچگاه تحت نظر کامل و تابع بی‌ چون و چرای دستورات نیست. البته این موضوع در کشور ما سالهاست توسط روسای بانک مرکزی دوره‌های مختلف پیگیری و در جلسات سطوح بالای نظام نیز مطرح شده است.

وی با اشاره به الگوی جدید نظارت بانک مرکزی و تاثیر آن بر مدیریت بازار پول و ارز و اصلاح نظام بانکی گفت: بی تردید زمانی که بانک مرکزی بتواند از اختیارات و استقلال کافی برخوردار باشد، آنگاه می‌توان تضامین و تعهدات لازم برای کنترل و مدیریت بازار را از این نهاد پولی ارزی کشور مطالبه کرد. این موضوع به هیچ عنوان یکطرفه نیست و بانک مرکزی در صورتی می‌تواند پاسخگوی انتظارات و نوسانات بازار باشد که از توان و استقلال کافی طبق الگوی جدید نظارتی برخوردار باشد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: بانک مرکزی می‌تواند در ازای اختیارات کافی و کارآمد خود به خوبی از عهده کنترل بازار و همچنین تسلط بیشتر بر بانک‌های ناتراز بر آید. این روند می‌تواند از دوره‌های کوتاه مدت ۶ ماهه تا یکسال آغاز شود و به زمان طولانی تری افزایش یابد.

کیمیایی اسدی با تاکید بر لزوم افزایش اختیارات بانک مرکزی در شرایط تحریم گفت: همه می‌دانند که کشورمان تحت فشار سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا و کشور‌های غربی است. بانک مرکزی هم با همین استدلال، درخواست استقلال و اختیارات بیشتر دارد و این خواسته را لازمه ایجاد ثبات ارز می‌داند. بدیهی است با سپردن اختیارات کافی می‌توان با بروز ایراد و نوسانات احتمالی در بازار ارز از بانک مرکزی توضیح و راهکار خواست تا مشکل بازار نیز بدین طریق تا حد امکان حل و فصل شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران در واکنش به تغییر «شورای پول و اعتبار» به «هیات عالی» و تخصصی‌تر شدن ترکیب جدید این هیات گفت: قطعا اگر این تغییرات انجام شود می‌توان ادعا کرد یک مجموعه تصمیم گیرنده پولی، ارزی و اقتصادی توانسته یک گام بزرگ به سمت تخصصی‌تر شدن بردارد. مطمئنا این تغییر نویدبخش آن است که خروجی جلسات و مصوبات هیات مذکور با نتایج و تاثیرات مثبت‌تری همراه خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر