03 آذر 1402 - 14:00
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

مهار تورم با کنترل رشد نقدینگی/ کاهش سیالیت پول چه مزیت‌هایی دارد؟

مهار تورم با کنترل رشد نقدینگی  کاهش سیالیت پول چه مزیت‌هایی دارد؟
یک کارشناس اقتصادی گفت: با کنترل نرخ رشد نقدینگی می‌توان نرخ ارز را مدیریت کرد و با مدیریت نرخ ارز می‌توان تورم را مهار کرد.
کد خبر : ۱۵۶۶۶۸

احمد اشتیاقی؛ کارشناس مسائل اقتصادی به خبرنگار ایبنا؛ گفت: بانک‌مرکزی با کنترل نرخ رشد نقدینگی می‌تواند نرخ ارز را مدیریت کند، همچنین با کنترل نرخ ارز می‌توان تورم را مهار کرد، بنابراین کنترل نرخ رشد نقدینگی باعث مهار تورم می‌شود.


وی افزود: رشد نقدینگی دارای دو بخش پایه پولی و ضریب فزاینده است و به هر میزان که سرعت گردش پول کاهش پیدا کند یا پایه پولی کنترل شود رشد نقدینگی نیز کاهش می‌یابد.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: نقدینگی از پول نقد و شبه پول تشکیل می‌شود که شبه پول به سپرده‌های غیردیداری نزد بانک‌ها گفته می‌شود، به هر میزان که ضریب پول نسبت به سپرده‌ها افزایش پیدا کند، سیالیت پول نیز بیشتر می‌شود و افزایش سیالیت پول عملیات سفته بازی را افزایش می‌دهد که این موضوع بازار‌های مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

وی درباره نقش تثبیت ارزی در کنترل تورم و متغیرهای پولی نیز یادآور شد: زمانی که انتظارات تورمی کاهش پیدا کند، پول نقد ضریب خود را از دست می‌دهد و تبدیل به شبه پول می‌شود، بنابراین به واسطه مدیریت نرخ ارز انتظارات تورمی کاهش می‌یابد و به واسطه کاهش انتظارات تورمی سپرده‌های بانکی افزایش پیدا می‌کند و سیالیت پول روند کاهشی به خود می‌گیرد.

 

اشتیاقی با اشاره به این موضوع که بانک مرکزی با سیاست‌های خود نرخ رشد نقدینگی را کاهش داده است، گفت: علاوه بر کاهش نرخ رشد نقدینگی، سرعت گردش پول نیز کاهش پیدا کرده که این موضوع بیانگر کاهش انتظارات تورمی است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: آمار‌های خوبی مبنی بر افزایش فروش نفت، رشد اقتصادی، آزادسازی منابع ارزی و کاهش نرخ رشد نقدینگی به گوش می‌رسد، بااین حال بانک مرکزی برای تحقق هم زمان رشد اقتصادی با کنترل تورم باید برنامه ریزی‌هایی انجام دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر