13 آبان 1402 - 10:01
در گفت‌وگو با ایبنا تشریح شد؛

موفقیتی به نام «کاهش سرعت گردش پول»/ کاهش نرخ رشد نقدینگی چه نقشی در مهار تورم دارد؟

موفقیتی به نام «کاهش سرعت گردش پول»  کاهش نرخ رشد نقدینگی چه نقشی در مهار تورم دارد؟
عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: تشویق مردم به سرمایه گذاری در بانک یکی از راه‌های کاهش سرعت گردش پول است.
کد خبر : ۱۵۶۷۱۱

سید حمید حسینی؛ عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در رابطه با کاهش نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ به خبرنگار ایبنا گفت: امیدواریم کاهش نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال ادامه پیدا کند، چون باعث مهار تورم و تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید می‌شود، البته ادامه‌دار بودن روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی با توجه به اعلام کسری بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه، سخت خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه با کاهش نرخ رشد نقدینگی می‌توان تورم و افزایش قیمت کالا‌ها را مهار کرد، اظهار کرد: در سالیان گذشته اقتصاد به طور معمول حداقل ۶ تا ۷ درصد افزایش نقدینگی را تجربه می‌کرد که خود دلیلی برای داشتن تورمی تک رقمی بود.

 

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که در سال ۱۴۰۲ علاوه بر کاهش نرخ رشد نقدینگی شاهد کاهش سیالیت پول نیز بوده‌ایم، تصریح کرد: دولت‌ها با افزایش سود بانکی مردم را تشویق به نگهداری پول تحت عنوان سپرده در بانک می‌کنند و مردم نیز به جای سرمایه گذاری روزانه در بازار‌های مالی مانند سکه، طلا و خودرو پول‌های خود را در بانک سرمایه گذاری می‌کنند.

 

حسینی تاکید کرد: تشویق مردم به سرمایه گذاری در بانک یکی از راه‌های کاهش سرعت گردش پول است، چون بانک نیز می‌تواند سپرده‌های مردم را در مسیر تولید استفاده کند، به عبارتی پولی که قرار است منجر به سفته بازی شود، جذب کار‌های تولیدی خواهد شد، بنابراین سیاست کنترل انتظارات تورمی و کاهش سرعت گردش پول به درستی از سمت مسئولان ذی‌ربط اتخاذ شده است.

 

وی با اشاره به عملکرد برخی کشورها در این زمینه، افزود: در کشور ترکیه بهره بانکی از ۸ درصد به ۳۵ درصد رسیده و در روسیه نیز نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد افزایش یافته است، بنابراین سیاست کاهش سرعت گردش پول در بسیاری از کشور‌ها در حال اجراست، چون کاهش سیالیت پول باعث کاهش نقدینگی و کنترل تورم می‌شود.


عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه در نیمه اول امسال شاهد بهبود متغیر‌های اقتصادی بوده‌ایم به طوری که فروش نفت افزایش پیدا کرده و تراز تجاری با احتساب نفت نیز مثبت شده است، بیان کرد: نفت بیشترین ارزش افزوده در اقتصاد کشور را ایجاد می‌کند و زمانی که کشور با افزایش تولید و صادرات نفت روبروست، رشد اقتصادی نیز افزایش می‌یابد و امیدواریم در سایر بخش‌های اقتصادی نیز رشد بیشتری را ثبت کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر