12 آبان 1402 - 14:00
بغزیان در گفت‌وگو با ایبنا تشریح کرد؛

پیش بینی اقتصاد تا پایان سال / انتظارات تورمی کاهش می‌یابد؟

پیش بینی اقتصاد تا پایان سال   انتظارات تورمی کاهش می‌یابد؟
نرخ رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده یعنی رشد قیمت‌ها نیز کمتر شده است؛ در نتیجه انتظارات تورمی کاهش می‌‎یابد.
کد خبر : ۱۵۶۷۱۵

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان در رابطه کاهش نرخ رشد نقدینگی به خبرنگار ایبنا؛ گفت: هر کشوری به نقدینگی نیاز دارد، اما با رشد نرخ نقدینگی و حرکت آن به سمت سوداگری، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ خوشبختانه بانک مرکزی با اقدامات خود نرخ رشد نقدینگی را کم کرده، اما مطلوب است که این نرخ تک رقمی شود.

 

وی در رابطه با کاهش سیالیت پول نیز با بیان اینکه برای درک بهتر کاهش سرعت گردش پول  به موضوع انتظارات تورمی می‌پردازیم، اظهار کرد: انتظارات تورمی به پیش‌بینی نرخ افزایش قیمت‌ها در آینده اشاره دارد، یعنی مردم تعدادی از متغیرها، مانند افزایش یا کاهش نرخ ارز، کاهش یا افزایش میزان تولید، بلوکه شدن دارایی‌ها و برعکس آن، افزایش یا کاهش دستمزد‌ها و کاهش یا افزایش نرخ رشد نقدینگی را بر تورم موثر می‌دانند.


این اقتصاددان تاکید کرد: زمانی که می‌گوییم نرخ رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده یعنی رشد قیمت‌ها کمتر شده است؛ در نتیجه انتظارات تورمی هم کاهش می‌‎یابد.

 

بغزیان با بیان اینکه تعدادی از متغیر‌های اقتصادی نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشتند، افزود: افزایش فروش نفت، آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در لوکزامبورگ و کره جنوبی، ثبت رشد اقتصادی بالا در نیمه سال ۱۴۰۲ از جمله این موارد است، البته تمامی این موارد را باید در سفره و زندگی مردم سنجید تا مشخص شود توزیع رشد اقتصادی به چه صورت است و به کدام دهک‌ها تعلق گرفته است؟

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با پیش بینی اقتصاد تا پایان سال تشریح کرد: خوشبختانه متغیر‌های اقتصادی بهبود یافتند که جای امیدواری وجود دارد، اما برای پیش بینی اقتصاد باید به میزان اشتغال، تولید و قیمت کالا‌ها نیز توجه شود.

نویسنده: احسان اشراقیان
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر