08 آبان 1402 - 22:09

روابط تجاری در حوزه فناوری اطلاعات با اتحادیه عرب افزایش می یابد

روابط تجاری در حوزه فناوری اطلاعات با اتحادیه عرب افزایش می یابد
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران گفت: ارتباط با اتحادیه عرب در اولویت‌های کمیسیون فاوا است و برای گسترش روابط تلاش می‌کنیم.
کد خبر : ۱۵۶۷۲۰

به گزارش ایبنا در تازه‌ترین نشست کمیسیون فناور اتاق ایران با اشاره به ضرورت ایجاد شرکت‌هایی در سطح بین‌المللی در حوزه فناوری اطلاعات، بر تقویت روابط با عربستان، امارات و اتحادیه کشور‌های عربی در حوزه فناوری اطلاعات، تأکید شد.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران، در این مراسم بر لزوم هم افزایی تشکل‌ها در این زمینه اظهار داشت: از اولویت‌های تشکل‌ها ایجاد شرکت‌هایی در سطح بین‌المللی است، یکی از اولویت‌های کمیسیون استفاده از ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک برای فعال کردن حوزه بین‌الملل است.

او گفت: ارتباط با عربستان و امارات و بالاتر از آن ارتباط با اتحادیه عرب در اولویت‌های کمیسیون فاوا قرار دارد و ما برای گسترش روابط تلاش می‌کنیم.

رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران با بیان اینکه هم شانه با دولت حرکت خواهیم کردْ ادامه داد: کانون هماهنگی فاوا می‌تواند اندیشکده‌ای برای چگونگی بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه اقتصاد دیجیتال باشد، ما نیاز به بازتعریف تک‌تک مفاهیمی داریم که در حوزه فاوا نقش دارند و تشکل‌ها با همگرایی باید در این راستا متمرکز شوند.

شهرام حاج قربانی عضو کمیسیون فاوای اتاق ایران بیان کرد: با فارغ‌التحصیلان جدید در این حوزه که آمادگی ورود به بازار کار را ندارند. کانون هماهنگی فاوا باید روی این موضوع تمرکز کند و ایجاد تغییرات ضروری در عناوین درسی و یا اجرای آموزش‌های فرادانشگاهی به نیروی متخصص را دنبال کند.

او با تأکید بر ضرورت حل مشکل ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود برای فعالان نرم‌افزار، ادامه داد: مشکلات مربوط به اینترنت هم فعالان حوزه فاوا در بخش‌های مختلف را دچار مشکل کرده است. این نگاه که پلتفرم‌های داخلی باید جایگزین پلتفرم‌های خارجی شود، نگاه درستی نیست و نباید مانع روابط بین‌المللی شوند.

او با بیان اینکه مشکل اصلی صادرات نرم‌افزار، قانون نیست، افزود: وقتی صادرکنندگان دیگر حوزه‌ها با مشکلات پیمان‌سپاری ارزی و رفع تعهد ارزی مواجه هستند و در همین حال صادرکنندگان نرم‌افزار به راحتی کار خود را انجام می‌دهد و دستمزد خود را نیز به دلار و یا ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

رفع معضل قرارداد‌های یک‌طرفه در اولویت قرار بگیرد

داود ادیب، رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا، در این نشست با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی بین تشکل‌ها و کمیسیون‌های اتاق ایران گفت: این کانون برای همکاری کامل با کمیسیون فاوای اتاق ایران برای پیگیری مشکلات و اجرای برنامه‌های مشترک آماده است.

او معضل قرارداد‌های یک‌طرفه را یکی از موضوعات مهم قابل پیگیری دانست و ادامه داد: اگرچه در اردیبهشت امسال، رئیس‌جمهور در واکنش به درخواست ما برای تغییر ساختار این نوع قرارداد‌ها اعلام کرد که این رویه درست نیست و وزیر ارتباطات هم قول پیگیری داد، اما تا کنون اقدامی در این باره انجام نشده است.

ادیب گفت: اگر هیات مدیره هر تشکلی در پایان دوره مأموریت خود یک اقدام راهبردی در راستای خدمت‌رسانی به اعضای خود انجام دهد، به رسالت وجود آن تشکل، عمل کرده است.

برات قنبری عضو دیگر هیات مدیره کانون هماهنگی فاوا با بیان اینکه ساختار فاوای کشور همانند دیگر بخش‌های اقتصاد، بانک محور است، افزود: متأسفانه بخش دولتی انحصار حدود ۸۰ درصد فاوای کشور را گرفته است. در شرایطی برای ۱۵ درصدی شدن سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور هدف‌گذاری کرده‌اند که تحقق این هدف دست‌کم به ۱۵۰۰ همت سرمایه‌گذاری نیازمند است. این در حالی است که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

قنبری گفت: دست‌اندرکاران باید بپذیرند که انرژی و اینترنت برای توسعه کشور زیرساخت هستند و هر دو با معضلات مهمی مواجه‌اند. به علاوه توسعه اقتصاد دیجیتال به سرمایه قابل توجه نیاز دارد. ما هر سال با همین شرایط فعلی دست‌کم ۵ میلیارد دلار ارز لازم داریم که باید تأمین شود؛ بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه به سراغ پروژه‌های و ارتباطات بزرگ و کشور‌های مرجع در این حوزه برویم.

مرتضی مهدوی عضو هیات مدیره کانون هماهنگی فاوا خواستار حضور نماینده‌ای از تشکل‌های حوزه فناوری اطلاعات در کارگروه توسعه ارتباط با عربستان در اتاق ایران شد و افزود: باید تلاش کنیم تا بخشی از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری عربستان در ایران به سمت پروژه‌های فاوا سوق پیدا کند و از این ظرفیت استفاده کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر