سهم ۵۵ درصدی تامین سرمایه تمدن از بازار تامین مالی جمعی

سهم ۵۵ درصدی تامین سرمایه تمدن از بازار تامین مالی جمعی
با افزایش ضریب نفوذ تأمین مالی جمعی از سبد تأمین مالی شرکت‌ها و شناخت بیشتر این ابزار، بازار آن رشد مناسبی را تجربه خواهد کرد.
کد خبر : ۱۵۶۷۴۲

به گزارش ایبنا، علی بیگ زاده، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه تمدن ضمن با بیان مطلب فوق عنوان کرد: کل طرح‌های منتشر شده از طریق سکو‌های تأمین مالی جمعی از بدو فعالیت سکو‌ها برابر ۲۵۵ طرح و حجم تأمین مالی آن‌ها برابر ۱.۸۳ همت بوده است. حجم اوراق شرکتی ثبت شده نزد سازمان بورس واوراق بهادار در سال ۱۴۰۲ برابر ۲۶.۸ همت می‌باشد که گواهی‌های شراکت تأمین مالی جمعی، سهم ۷ درصدی از کل اوراق شرکتی را به خود اختصاص داده است.

 

بیگ زاده در خصوص سهم تامین سرمایه تمدن از بازارتامین مالی جمعی گفت: تمدن تنها تأمین سرمایه کشور است که به صورت تخصصی در حوزه تأمین مالی جمعی فعالیت می‌نماید. این شرکت با داشتن شبکه گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران، امکان خلق ارزش برای طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران با ریسک پروفایل‌های متفاوت را ایجاد نموده است.

 

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه تمدن در ادامه افزود: تعداد پلتفرم‌های فعال در حوزه تأمین مالی جمعی ۱۹ سکو می‌باشد که سکوی آی‌بی‌کراد با در دست داشن ۵۵ درصد سهم بازار، بزرگترین بازیگر صنعت تأمین مالی جمعی در کشور محسوب می‌شود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: میانگین مبلغ تأمین مالی در سکو‌های تأمین مالی جمعی ۴۰ الی ۵۰ میلیارد ریال بوده در حالی‌که میانگین مبلغ تأمین مالی در سکوی آی‌بی‌کراد ۲۰۰ میلیارد ریال می‌باشد و از زمان اخذ مجوز انتشار طرح‌های تأمین مالی جمعی تا سقف مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال توسط سکوی آی‌بی‌کراد، غالب طرح‌های تأمین مالی جمعی منتشر شده توسط این سکو با مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال منتشر و با موفقیت تأمین مالی شده است.

 

تامین مالی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از بستر آی‌بی‌کراد

 

بیگ زاده با اشاره به تامین مالی جمعی بیش از یک همتی از سکوی آی بی کراد گفت: پس از گذشت ۲۱ ماه از اولین طرح تأمین مالی جمعی منتشر شده به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، سکوی دانش‌بنیان آی‌بی‌کراد توانسته است با انتشاربیش ازیک همت اوراق، ۵۵ درصد از سهم بازار تأمین مالی کشور را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که سهم انتشار اوراق تأمین مالی جمعی تمدن در مقایسه با اوراق شرکتی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار توسط تمدن در سال جاری ۲۲ درصد می‌باشد.

 

تامین مالی موفق ۵۳ طرح از بستر آی کراد

 

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن با بیان اینکه ۷۰ درصد حجم تأمین مالی‌های انجام شده توسط سکوی آی‌بی‌کراد درسال ۱۴۰۲ انجام شده است افزود: تا کنون سکوی آی‌بی‌کراد ۵۳ طرح موفق داشته است و بیش از ۱۰,۰۰۰ میلیارد ریال (یک همت) تأمین مالی از این بسترصورت گرفته و بیش از ۲,۰۰۰ نفر در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری نموده‌اند. همچنین از مجموع ۵۳ طرح سکوی آی‌بی‌کراد، ۴ طرح با موفقیت خاتمه یافته و اصل مبلغ سرمایه‌گذاری و سود آن به سرمایه‌گذاران پرداخت شده است.

 

وی در خصوص میزان سود پرداختی به مشارکت کنندگان در طرح‌های تامین مالی جمعی گفت: تا پایان مهرماه ۱۴۰۲ جمعا بیش از ۹۷۴ میلیارد ریال سود مشارکت به دارندگان گواهی‌های شراکت طرح‌های تأمین مالی جمعی پرداخت شده است که به طور متوسط ماهیانه ۲۸۳ میلیارد ریال از بستر آی‌بی‌کراد به سرمایه‌گذاران، سود مشارکت پرداخت می‌گردد. رکن ضامن در بیش از ۹۰ درصد از طرح‌های منتشر شده ۹ بانک می‌باشند که برای این طرح‌ها ضمانت‌نامه تعهد پرداخت بانکی صادر کرده‌اند.

 

بیگ زاده درباره طرح‌های در دست اقدام شرکت گفت: تعداد طرح‌های در دست انتشار سکوی آی‌بی‌کراد ۲۷ طرح به ارزش ۶۷۰۰ میلیارد ریال می‌باشد که سکوی آی‌بی‌کراد در ماه‌های آتی نسبت به انتشار آن اقدام خواهد نمود.

 

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه تمدن در ادامه درباره پراکندگی جغرافیایی طرح‌های تامین مالی جمعی آی بی کراد گفت: پراکندگی جغرافیایی طرح‌های تأمین مالی جمعی سکوی آی‌بی‌کراد نشان می‌دهد محل اجرای طرح‌های تأمین مالی جمعی سکوی آی‌بی‌کراد از استان‌های تهران، قم، قزوین، همدان، یزد، اصفهان، خوزستان، البرز، سمنان، گیلان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی می‌باشند و صنایع مربوط به طرح‌های تأمین مالی جمعی سکوی آی‌بی‌کراد نیز شامل صنعت آرایشی بهداشتی، صنعت پیمانکاری، صنعت لوازم خانگی، صنعت ساختمان، صنعت کاغذ، صنعت خودرویی، صنعت غذایی، صنعت دارویی، صنعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، صنعت چوب، صنعت منسوجات، صنعت محصولات کامپیوتری، صنعت محصولات شیمیایی، صنعت فلزات اساسی، خدمات و بازرگانی می‌باشد.

 

چشم‌انداز آتی تأمین مالی جمعی

 

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن ضمن اشاره به افزایش ضریب نفوذ بازار تأمین مالی جمعی از سبد تأمین مالی شرکت‌ها و شناخت بیشتر این ابزار توسط سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرد: این صنعت در سال‌های پیشِ رو رشد مناسبی را تجربه و در سیستم اقتصادی کشور نقش مهمتری را ایفا خواهد کرد. همچنین تخصیص منابع به طرح‌های پر پتانسیل ریسک نکول این طرح‌ها را کاهش داده است.

 

بیگ زاده در پایان توسعه محصولات جدید بر بستر سکوی تأمین مالی جمعی را از برنامه‌های آتی تمدن اعلام و در ادامه تصریح کرد: چشم انداز شرکت تأمین سرمایه تمدن در حوزه تأمین مالی جمعی افزایش پراکندگی جغرافیایی طرح‌های متقاضی در سراسر کشور است تا استان‌های کم برخوردار نیز از این ابزار بهره‌مند گردند. همچنین گسترش شبکه فروش گواهی‌های شراکت تأمین مالی جمعی نیز یکی دیگر از برنامه‌های شرکت تأمین سرمایه تمدن در راستای توسعه این بازار محسوب می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر