14 آبان 1402 - 16:03
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

اثر کاهش نرخ رشد نقدینگی بر هدف اصلی بانک مرکزی/ خبری از تورم افسار گسیخته نیست

اثر کاهش نرخ رشد نقدینگی بر هدف اصلی بانک مرکزی  خبری از تورم افسار گسیخته نیست
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: با کاهش نرخ رشد نقدینگی توسط بانک مرکزی دیگر شاهد تورم افسار گسیخته نخواهیم بود.
کد خبر : ۱۵۶۸۷۲

عباس آرگون؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در رابطه با مهار تورم به عنوان اصلی‌ترین هدف بانک مرکزی به خبرنگار ایبنا گفت: زمانی که نقدینگی بیشتر از کالا و خدمات موجود در کشور باشد قیمت کالا‌ها افزایش پیدا می‌کند که به این پدیده تورم می‌گویند، بنابراین کاهش یا افزایش نرخ رشد نقدینگی در نرخ تورم اثر گذار است.

وی افزود: بانک مرکزی از ابتدای امسال با اعمال سیاست‌های انقباضی و کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها توانست نرخ رشد نقدینگی را کاهش دهد به همین علت از ابتدای امسال شاهد ثبات نسبی در قیمت کالا‌ها به ویژه کالاهای سرمایه‌ای مصل مسکن هستیم.

به گفته آرگون، به هر میزان که نقدینگی رشد داشته باشد در اقتصاد شاهد تورم افسار گسیخته خواهیم بود، بنابراین با کاهش این نرخ، تورم نیز کاهشی می‌شود.


عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این موضوع که تورم بالا اثرات مخربی مانند کاهش ارزش پول، افزایش سوداگری در بازار‌های مالی و کاهش قدرت خرید مردم را به همراه دارد، تاکید کرد: با اتخاذ سیاست‌های مناسب توسط بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده که به تبعیت از آن تورم نیز کاهشی خواهد شد.


وی بیان کرد: یکی از مزایای کاهش نرخ تورم در اقتصاد ایجاد ثبات است، البته بانک مرکزی پیش از این با اجرای سیاست تثبیت در اقتصاد ثبات و آرامش ایجاد کرده بود. در اقتصادی با ثبات، تجار و فعالان اقتصادی می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به تصمیم‌گیری کنند و همچنین با کاهش تورم و ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد افراد می‌توانند بدون نگرانی برای آینده برنامه‌ریزی کنند.


وی افزود: در نیمه نخست امسال وضعیت متغیر‌های اقتصادی بهتر شده به طوری که طبق گزارش مرکز ملی آمار در فصل بهار رشد اقتصادی به ۷.۹ درصد رسیده است، البته استمرار رشد از نرخ آن مهم‌تر است و ما امیدواریم با اقدامات بانک مرکزی رشد شاخص‌های مهم اقتصادی همچنان ادامه دار باشد.


آرگون با اشاره به افزایش فروش نفت بیان کرد: دولت باید از درآمد حاصل از فروش نفت برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور استفاده کند، چون این درآمد، بین نسلی است و به یک نسل تعلق ندارد، همچنین باید بخشی از فروش نفت به صندوق توسعه ملی برود تا صرف توسعه آتی کشور شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر