18 آبان 1402 - 16:12
فعال اقتصادی در گفت‌وگو با ایبنا؛

۳ اقدام بانک مرکزی که به مهار نقدینگی ختم شد

۳ اقدام بانک مرکزی که به مهار نقدینگی ختم شد
انضباط‌بخشی به نظام بانکی، کاهش نرخ رشد نقدینگی و ایجاد ثبات در بازار ارز از جمله اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم است.
کد خبر : ۱۵۶۹۰۷

علی شریعتی؛ فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران در رابطه با کاهش نرخ رشد نقدینگی به خبرنگار ایبنا، گفت: کاهش نرخ رشد نقدینگی برای اقتصاد کشور ما از اهمیت بالایی برخودار است و طبق آخرین آمار بانک مرکزی این نرخ به ۲۶.۴ درصد رسیده است.

 

وی افزود: کاهش نرخ رشد نقدینگی به مهار تورم کمک می‌کند، اما در کنترل تورم متغیر‌های بسیاری اثرگذارند که باید برای هرکدام از آن‌ها به صورت جداگانه برنامه ریزی صورت بگیرد؛ نرخ ارز از جمله متغیر‌های کلیدی است که بانک مرکزی در کنترل آن خوب عمل کرده، به طوری که این نرخ طی ۶ ماهه نخست امسال فقط در محدوده خاصی نوسان داشته و بانک مرکزی نیز با کاهش سفته بازی و کنترل کانال‌های تلگرامی به بازار ارز ثبات بخشیده است.

 

این فعال اقتصادی با اشاره به این موضوع که در مهار تورم، موضوع انضباط بخشی به نظام بانکی نیز دارای اهمیت است، بیان کرد: از ابتدای روی کار آمدن رئیس جدید بانک مرکزی کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها و رسیدگی به بانک‌های ناتراز در دستور کار قرار گرفت، تا این مورد در کنار کاهش نرخ رشد نقدینگی به مهار تورم کمک کند.

 

شریعتی گفت: افزایش فروش نفت و آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده باعث بهبود فضای اقتصادی شده، که برای ادامه دار بودن این روند باید ایران ارتباط و تعامل خود را با سایر کشور‌های افزایش دهد تا دشمنان نتوانند اقتصاد را دچار تلاطم کنند.

 

وی افزود: دشمنان ایران می‌خواستند به بهانه درگیری غزه با رژیم صهیونیستی اقتصاد و بازار ارز را دچار تلاطم کنند که خوشبختانه با مشخص شدن موضع ایران توسط رهبری، دوباره ثبات به بازار ارز بازگشت.

 

شریعتی با بیان اینکه بانک مرکزی در نیمه نخست امسال اقدامات بسیاری برای کنترل نرخ رشد نقدینگی و مهار تورم انجام داده است، گفت: بانک مرکزی صرفا یکی از بال‌های اقتصاد را تشکیل می‌دهد بنابراین فعالیت این بانک به تنهایی مشکل‌گشا نیست و باید وزارت اقتصاد و سایر ارگان‌ها نیز به کمک بانک مرکزی بیایند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر