27 آبان 1402 - 16:14
در گفت‌وگو با ایبنا تاکید شد؛

بانک مرکزی علاوه بر منابع ارزی به اختیارات کافی هم نیازمند است

بانک مرکزی علاوه بر منابع ارزی به اختیارات کافی هم نیازمند است
یک استاد دانشگاه گفت: بانک مرکزی با تکیه بر ابزار و اختیارات کافی، به خوبی توان کنترل و مدیریت بازار ارز را دارد.
کد خبر : ۱۵۷۰۴۳

یحیی لطفی‌نیا، استاد اقتصاد دانشگاه مفید و تحلیلگر مسائل پولی و ارزی در خصوص اختیارات بانک مرکزی در اجرایی کردن برنامه‌های کنترل بازار ارز به خبرنگار ایبنا گفت: قطعا بانک مرکزی برای اجرای دقیق سیاست‌های تثبیت و همچنین رویکرد ثبات نرخ ارز نیاز به برخی اختیارات و الزامات دارد که بخشی از آن به استقلال عمل این نهاد پولی ارزی مربوط می‌شود. 

 

وی ادامه داد: البته یکی از نیاز‌های اصلی بانک مرکزی، برخورداری از ذخایر و منابع ارزی قابل توجه و در دسترس است تا این نهاد مالی بتواند با تکیه بر اختیارات خود در صورت نیاز به تزریق ارز یا اجرای سیاست انقباض مبادرت کند. در واقع  بانک مرکزی با تکیه بر ابزار و اختیارات کافی، به خوبی توان کنترل و مدیریت بازار ارز را دارد.

 

لطفی نیا با تاکید بر لزوم اختیارات کافی نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به اهمیت سیاست‌گذاری در روند مدیریت و کنترل بازار ارز در بهبود معیشت و بخش تولید، بانک مرکزی باید به یک عامل و نهاد کنترلی و نظاره گر هم تبدیل شود تا به خوبی بداند هر واحد ارز از کجا آمده و در کجا هزینه می‌شود.

 

به گفته این استاد دانشگاه، بی تردید اگر بانک مرکزی بتواند این روند را به خوبی از مبدا تا مقصد رهگیری و نظارت کند می‌توان به تداوم ثبات بازار ارز در آینده امیدوار بود. 

 

تحلیلگر مسائل پولی و ارزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به دلیل تحریم‌های ظالمانه به برخی ذخایر و منابع ارزی در کشورهای دیگر دسترسی ندارد، گفت: با توجه به این مساله ضرورت دارد بانک مرکزی با هدف ایجاد ثبات در بازار ارز، با برخورداری از اختیارات کافی بر گردش و جابجایی تمامی واحد‌های ارزی اشراف کامل داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: به طور قطع با این شرایط می‌توان از بانک مرکزی به عنوان یک نهاد برنامه‌ریز و متمرکز مالی و ارزی انتظار مدیریت بهینه و کارآمد در بازار ارز را داشت. ضمن اینکه بانک مرکزی باید با داشتن استقلال عمل لازم، به موازات تثبیت نرخ ارز، تمام درآمد‌ها و مصارف ارزی را شناسایی کرده تا بتواند به بهترین شکل برای واحد‌های تابع خود برنامه‌ریزی کند. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر