17 آبان 1402 - 15:19

دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی ابلاغ شد+ جزئیات

دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی ابلاغ شد+ جزئیات
دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی در ۲۳‏/۰۷‏/۱۴۰۲ به تصویب رسیده است و جایگزین دستورالعمل مصوب ۲۳‏/۰۳‏/۱۴۰۲ خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۷۰۶۰

به گزارش ایبنا؛ دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی در ۲۳‏/۰۷‏/۱۴۰۲ به تصویب رسیده است و جایگزین دستورالعمل مصوب ۲۳‏/۰۳‏/۱۴۰۲ خواهد بود. پیرو رونوشت نامه شماره ۸۶۲۹۰‏/۰۲ مورخ ۱۴‏/۰۴‏/۱۴۰۲، دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی که در تاریخ ۲۳‏/۰۷‏/۱۴۰۲ به تصویب کمیسیون ارز این بانک رسیده و از تاریخ ابلاغ جایگزین دستورالعمل مصوب ۲۳‏/۰۳‏/۱۴۰۲ خواهد بود، به شرح دستورالعمل به شبکه بانکی و فعالین مرتبط در این حوزه ابلاغ شد.

دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی (با هدف تامین مالی)

 

عرضه اوراق مرابحه ارزی با مجوز بانک مرکزی مجاز و سقف مبلغ قابل عرضه برای هر طرح ۲۰۰ میلیون یورو است. البته این سقف با صلاحدید و اخذ مجوز از بانک مرکزی قابل افزایش است.

 

خرید این اوراق شامل دو مرحله سفارش‌گذاری خرید و پرداخت مبالغ ارزی قابل نقل و انتقال به حساب معرفی شده توسط عامل است و نرخ ارز، نرخ سود وسررسید اوراق، حسب شرایط روز توسط کمیسیون تسهیلات ارزی بانک مرکزی تعیین می‌شود.

 

معاملات ثانویه اوراق منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی به منظور تعیین شرایط و سازوکار مربوطه و از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌باشد.

 

مهلت پرداخت وجوه ارزی در مجوز عرضه ذکر می‌شود و کلیه هزینه‌های عرضه بر عهده ناشر است. کلیه هزینه‌ها و ریسک مرتبط با کارگزاری و پرداخت وجوه به حساب معرفی شده توسط عامل بابت خرید اوراق نیز بر عهده خریداران اوراق است.

 

خرید اوراق از محل منابع ارزی مشمول رفع تعهد ارزی صادراتی ممنوع است. بازخرید این اوراق قبل از سررسید نیز، بدون اخذ تائیدیه موردی از کمیسیون ارز بانک مرکزی مجاز نیست. ناشر به طور مستقیم یا غیرمستقیم با موافقت کمیسیون ارز بانک مرکزی و در سقف محدود (حداکثر ۲۰ درصد) مجاز به بازخرید اوراق عرضه شده خود به قیمت اسمی به علاوه سود محقق شده پرداخت نشده تا روز بازخرید است.

 

وجه التزام عدم ایفای تعهدات، معادل نرخ سود سالیانه اوراق به علاوه نرخ جریمه (برابر با سود سالیانه اوراق) به ازای هر روز تاخیر و متناسب با دوره زمانی تاخیر در ایفای تعهدات است.

 

ناشر موظف است نسبت به پرداخت مبالغ اصل و سود اوراق به صورت ارزی حداقل تا ۱۰ روز کاری قبل از سررسید‌های معین به حساب عامل اقدام نماید. در صورت عدم ایفای تمام یا بخشی از تعهدات مالی ناشر در موعد‌های معین، ضامن موظف است در سررسید‌های معین نسبت به پرداخت تعهدات ایفا نشده ناشر به صورت ارزی اقدام نماید.

 

این دستورالعمل مشتمل بر ۲۴ ماده و ۱۱ تبصره است.

 

در فایل زیر تمام ماده‌ها و جزئیات دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی قابل مشاهده است.


 *  دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر