22 آبان 1402 - 08:30
عبده‌تبریزی در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد؛

دستاورد بزرگ بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲/ از کاهش رشد نقدینگی تا اصلاح ناترازی بانک‌ها

دستاورد بزرگ بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲  از کاهش رشد نقدینگی تا اصلاح ناترازی بانک‌ها
اگر بانک مرکزی بتواند نرخ رشد نقدینگی را تا پایان سال در حدود ۲۶ درصد حفظ کند دستاورد بزرگی به دست ‎‌آورده است.
کد خبر : ۱۵۷۱۷۳

حسین عبده تبریزی؛ اقتصاددان در رابطه با کاهش نرخ رشد نقدینگی به خبرنگار ایبنا، گفت: امسال با اقدامات بانک مرکزی شاهد کاهش نرخ رشد نقدینگی بودیم، اما باید کاهش این نرخ تدریجی و در طول زمان صورت بگیرد تا اقتصاد تعطیل نشود.

 

وی افزود: در انتهای هر سال معمولا پرداخت‌های دولت افزایش پیدا می‌کند و در همین شرایط اگر بانک‌مرکزی بتواند نرخ رشد نقدینگی را روی عدد ۲۶ درصد نگه‌دارد اقدامی مثبت برای اقتصاد انجام داده است.

 

این اقتصاددان بیان کرد: مهار تورم از طریق کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها سیاست موفق بانک مرکزی است، اما فشار بیش از حد به بانک‌ها نیز جایز نیست، چون ممکن است سرمایه در گردش و میزان تسهیلاتی که بانک‌ها به بنگاه‌های تولیدی می‌دهند کاهش پیدا کند و در نتیجه مشکل اشتغال به وجود می‌آید.

 

وی افزود: بانک مرکزی از ابتدای امسال با اقدامات خود نرخ رشد نقدینگی را کاهش داده و طبق آخرین آمار این نرخ به ۲۶ درصد رسیده است، اگر بانک مرکزی بتواند این نرخ را در همین حدود حفظ کند یا روند کاهشی را به صورت آرام استمرار دهد دستاورد بزرگی را رقم زده است.

 

عبده تبریزی تاکید کرد: رشد پول نسبت به شبه پول افرایش داشته و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز بیشتر شده که باعث افزایش پایه پولی می‌شود، اگرچه بانک مرکزی در تولید کمتر شبه پول از طریق نظام بانکی و کنترل خلق نقدینگی موفق عمل کرده است، اما ممکن است افزایش پایه پولی باعث خلق نقدینگی در سال‌های آینده شود بنابراین بانک مرکزی باید برنامه این مسئله را با کاهش نقدینگی در کنار هم انجام دهد. همانطور این بانک طی یک سال اخیر در این مورد موفق عمل کرده است.

 

این اقتصاددان بیان کرد: افزایش اختیار و قدرت بانک مرکزی دارای اهمیت است، چون اگر بانک مرکزی قدرتمند باشد می‌تواند با بانک‌های ناتراز برخورد کند و تمامی بانک‌ها نیز از دستورات آن پیروی می‌کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر