21 آبان 1402 - 22:54
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

ایران ظرفیت تبدیل به مرجعیت علمی کشاورزی منطقه را دارد

ایران ظرفیت تبدیل به مرجعیت علمی کشاورزی منطقه را دارد
بخش کشاورزی ایران می‌تواند در آینده نه چندان دور به مرجعیت علمی در عرصه کشاورزی در منطقه تبدیل شود.
کد خبر : ۱۵۷۱۹۷

به گزارش ایبنا، سید مجتبی خیام نکویی در نخستین نشست تخصصی همایش ملی مرجعیت کشاورزی و منابع طبیعی، درباره اینکه چرا با وجود اینکه حدود ۱۸ سال از بیانات رهبری در خصوص مرجعیت علمی می‌گذرد کمتر به این موضوع ورود شده، افزود: طی دو سال ریل‌گذاری جدیدی با افق بلندمدت ترسیم کرده ایم که عناصر مختلفی مدنظر قرار گرفته شده است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی از عناصر مهم تبدیل شدن سازمان تات به عنوان محوریت مرجعیت علمی دانست و اظهار داشت: در دانشگاه و دانشکده‌های کشاورزی اعضای هیات علمی قابل توجهی داریم و ظرفیت‌ها در این بخش زیاد است. اگر این ظرفیت با محوریت سازمان تات در کنار هم باشند می‌توانیم در مدت نه چندان طولانی به مرجعیت علمی در عرصه کشاورزی در منطقه تبدیل شویم.

 

وی با بیان اینکه باید درک درستی از مرجعیت علمی کشاورزی داشته باشیم، تصریح کرد: اکنون ۱۰ هزار عضو هیات علمی داریم که می‌توان از این ظرفیت کمک گرفت.

 

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: تمدن نوین اسلامی پیش نیاز دسترسی به مرجعیت علمی است. ما در حوزه‌های مختلف افراد فرهیخته و صاحب نظر زیادی داریم و این نشست‌ها مقدمه‌ای برای دستیابی به مرجعیت علمی است.

 

خیام نکویی گفت: از دانشگاهیان درخواست داریم که نقش و مشارکت خود را در مرجعیت علمی محدود به چند جلسه ندانند و این نشست‌ها مقدمه‌ای برای نشست‌های بعدی باشد.

 

وی با بیان اینکه سازمان تات مغز متفکر تصمیم ساز بخش کشاورزی است، افزود: در حال حاضر به غیر از سازمان تات هیچ مجموعه تصمیم‌ساز دیگری به این شکل برای تامین امنیت غذابی کشور نداریم.

 

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره دستاورد‌های مرجعیت علمی کشاورزی گفت: نخستین دستاورد ارتقای توان رقابتی کشور در مقایسه با سایر کشور‌ها است، زیرا وقتی به مرجع تبدیل شویم چه بخواهند و چه نخواهند برای استفاده از این مرجعیت باید به ما مراجعه کنند.

 

به گفته وی، مرجعیت علمی بخش کشاورزی باعث پیشرفت جامعه از بعد اقتصادی و علمی می‌شود تاجایی که خودباوری در جامعه را موجب خواهد شد؛ بنابراین رشد خودباوری در کشور باعث افزایش سرمایه اجتماعی و علمی می‌شود.

 

خیام نکویی پیشرفت تکنولوژی را از دیگر دستاورد‌های مرجعیت علمی دانست و تصریح کرد: مهم‌ترین دستاورد رشد حوزه‌های فناورانه و تکنولوژی، تولید ثروت ملی و ارتقای توانمندی‌ها برای حل مشکلات اولویت دار کشور است و باید ظرفیت نخبگانی کشور را حفظ کرد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: مرجعیت علمی باعث جوشش انگیزه برای سایر ظرفیت‌های علمی در کشور خواهد شد؛ بنابراین با انگیزه بیشتری وارد کار خواهیم شد.

 

وی با بیان اینکه ما در حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی زیر مجموعه‌های مختلفی برای تبدیل شدن به مرجعیت داریم، گفت: نباید منتظر باشیم تا این رشد در همه حوزه‌ها اتفاق بیوفتد بلکه در هر حوزه‌ای به مرجعیت شدن نزدیک شد باید آن را پیش ببرد.

 

خیام نکویی اضافه کرد: ایجاد مرجعیت علمی اهمیت دارد، اما حفظ و ارتقای آن از همه مهم‌تر است.

 

وی با اشاره به این‌که ما تصویر درستی برای نسل جوان در رشته کشاورزی ایجاد نکرده‌ایم، گفت: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌هایی که منجر به مرجعیت علمی می‌شود ورود نسل جوان به حوزه کشاورزی است و در حال حاضر تصور بر این است که هر فردی و با هر علمی می‌تواند وارد این حوزه شود، اما واقعیت این نیست و کشاورزی تخصصی‌ترین حوزه در کشور است.

 

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: یکی دیگر از عناصری که می‌تواند ما را تبدیل به مرجعیت علمی کند، این است که در معاهدات بین‌المللی ورود کنیم. بخش کشاورزی باید هوشمندانه در این حوزه ورود پیدا کند.

 

به گفته وی، باید مرجعیت علمی کشاورزی را در جوامع علمی تبدیل به گفتمان قالب کنیم و برای سلسله نشست‌های مرجعیت علمی تقویم زمانی داشته باشیم.

 

خیام نکویی اضافه کرد: اگر بخواهیم به مرجعیت علمی تبدیل شویم باید در برنامه‌های خود تجدیدنظر کنیم که این موضوع به نهاد‌های مختلف تصمیم‌گیر بر می‌گردد.

 

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: برای دستیابی به مرجعیت علمی باید فرآیند نظارت، ارزیابی، تشویق و ترغیب را در این بخش فعال کنیم.

 

به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی مرجعیت علمی کشور ۲۹ آبان ماه سال‌جاری در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر