28 آذر 1402 - 11:21
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

استقلال بانک مرکزی چه اثری در کنترل تورم دارد؟

استقلال بانک مرکزی چه اثری در کنترل تورم دارد؟
در گذشته عدم استقلال بانک مرکزی یکی از دلایل ایجاد تورم بود در نتیجه افزایش استقلال این سیاستگذار در کنترل تورم بسیار موثر است.
کد خبر : ۱۵۷۱۹۸

سعید اسلامی بیدگلی؛ تحلیلگر بازار‌های مالی با بیان اینکه در قانون جدید بانک مرکزی استقلال این نهاد مهم مالی افزایش پیدا کرده است، به خبرنگار ایبنا، گفت: در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته، بانک مرکزی برای مهار تورم برنامه ریزی می‌کند و سایر نظام‌های اقتصادی کشور نیز از سیاست‌های آن پیروی می‌کنند.


وی افزود: در گذشته عدم استقلال بانک مرکزی یکی از دلایل ایجاد تورم بود؛ بنابراین افزایش استقلال آن در کنترل تورم بسیار موثر خواهد بود. بسیاری از قوانین و مقررات حاکم بر نظام اقتصادی، توسعه یافته هستند، اما اینکه چه میزان از این مقررات در عمل صورت بگیرد، دارای اهمیت است.


بیدگلی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی به استقلال برسد می‌تواند با سیاستگذاری درست، اقتصاد را از دور باطل نجات دهد، بنابراین تحقق این قانون در عمل تاثیر مثبتی بر اقتصاد خواهد گذاشت.

 

تحلیلگر بازار‌های مالی با بیان اینکه ساختار‌های اقتصادی گاهی به بیمار‌های موجود در آن اقتصاد عادت می‌کنند، افزود: در ایران نیز بسیاری از ساختار‌ها به تورم وابسته شدند، بنابراین در برابر کاهش آن مقاومت می‌کنند، بانک‌ها بخشی از این ساختار هستند، چون ناترازی آن‌ها در شبکه پولی کشور به تورم تبدیل می‌شود. 

 

با اشاره به این موضوع که نرخ رشد نقدینگی درآبان ماه به ۲۶.۲ درصد رسیده است، گفت: این نرخ یکی از متغیر‌های اثرگذار بر تورم است که با کاهش آن انضباطی در شبکه پولی کشور ایجاد می‌شود، البته اقتصاد ایران به بیماری تورم مبتلاست که حل آن به آسانی صورت نمی‌گیرد و نیازمند عملکردی قوی است و بخش مهمی از آن کنترل نرخ رشد نقدینگی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر