کاهش قیمت نفت با افزایش نگرانی‌ها از افت تقاضا در آمریکا و چین

کاهش قیمت نفت با افزایش نگرانی‌ها از افت تقاضا در آمریکا و چین
روز دوشنبه قیمت نفت کاهش یافت و نگرانی ازکاهش تقاضا در ایالات متحده و چین پویایی بازار را کاهش داد.
کد خبر : ۱۵۷۲۰۵

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا و به نقل از سی ان بی سی، روز دوشنبه قیمت نفت برخلاف روند صعودی روز جمعه کاهش یافت و نگرانی‌ها ازکاهش تقاضا در ایالات متحده و چین پویایی بازار را کاهش داد. بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه ژانویه با ۳۵ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش به ۸۱.۰۸ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) در ماه دسامبر به ۷۶.۸۲ دلار رسید که ۳۵ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش داشت.

در حالی که عراق کاهش نفت خود را به اوپک پلاس را اعلام کرده بود، جمعه گذشته هر دو شاخص نفتی حدود ۲ درصد افزایش یافتند، اما در طول هفته حدود چهار درصد قیمت خود را از دست دادند و به سومین ضرر هفتگی خود از ماه می تا کنون رسیدند. هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس مدیر تجاری اوراق نیسان، گفت: در حالی که نگرانی از اختلالات احتمالی عرضه ناشی از درگیری اسرائیل و حماس تا حدودی کاهش یافته، سرمایه‌گذاران بیشتر بر تقاضای کند در ایالات متحده و چین متمرکز هستند.

هفته گذشته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) اعلام کرد که با وجود کاهش تقاضا، تولید نفت خام در ایالات متحده در سال جاری کمتر از انتظارقبلی افزایش می‌یابد. آمار ضعیف اقتصادی هفته گذشته چین، به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، نگرانی از کاهش تقاضا را نیز افزایش داد. علاوه بر این، پالایشگاه‌های چین برای ماه دسامبر، نفت کمتری از عربستان سعودی، به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، تقاضا کردند.


با این حال، کیکوکاوا گفت که اگر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۷۵ دلار در هر بشکه نزدیک شود، قیمت نفت حمایت خواهد شد. اگر بازار نفت بیشتر سقوط کند، با این احتمال که عربستان سعودی و روسیه تصمیم به ادامه کاهش عرضه داوطلبانه خود پس از ماه دسامبر بگیرند، شاهد خرید حمایتی خواهیم بود. هفته گذشته عربستان سعودی و روسیه، صادرکنندگان بزرگ نفت، تایید کردند که به کاهش داوطلبانه تولید نفت خود تا پایان سال ادامه می‌دهند، در حالی که نگرانی از تقاضا و رشد اقتصادی همچنان در بازار‌های نفت خام ادامه دارد.

اوپک پلاس، در ۲۶ نوامبر جلسه خواهد داشت. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد که در حوزه عرضه، شرکت‌های انرژی ایالات متحده تعداد سکو‌های نفتی فعال خود را برای دومین هفته متوالی کاهش دادند و به پایین‌ترین حد خود از ماه ژانویه ۲۰۲۲ رساندند. تعداد دکل‌ها به تولید آینده اشاره دارد.

نویسنده: معصومه میرمعصومی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر