22 آبان 1402 - 11:20
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خبر داد؛

تسهیل پرداخت وام‌های خرد با مدل جدید اعتبارسنجی/ مردم حتما از سامانه «چک در راه» استفاده کنند

تسهیل پرداخت وام‌های خرد با مدل جدید اعتبارسنجی  مردم حتما از سامانه «چک در راه» استفاده کنند
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: مردم در دریافت چک از سامانه «چک در راه» استفاده کنند تا از اعتبار صادرکننده چک مطمئن شوند.
کد خبر : ۱۵۷۲۱۷

به گزارش خبرنگار ایبنا، مهران محرمیان؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در نشست خبری دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: بانکداری هوشمند خدمات مورد نیاز خاص یک مشتری را به آن ارائه می‌دهد، همچنین بخش زیادی از سواستفاده از حساب بانکی افراد، تقلب، پولشویی و کلاهبرداری‌ها را به صورت هوشمند تشخیص می‌دهد.

 

وی افزود: اولین خروجی‌های مدل جدید اعتبارسنجی که بر مبنای بانکداری هوشمند در دست اجراست روان‌سازی و تسهیل پرداخت تسهیلات خرد است. مردم باید بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به صورت کاملا الکترونیک تسهیلات خرد را به‌راحتی دریافت کنند.

 

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی بیان کرد: پوشش اعتبارسنجی در مدل جدید از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد و دقت آن از ۶۰ درصد به ۹۰ درصد خواهد رسید که در دنیا بالاترین استاندارد ۹۳ درصد است.

 

وی با بیان اینکه اعتبار چک در گذشته بسیار کم شده بود، اما اکنون با اجرای قانون جدید چک اتفاقات خیلی خوبی افتاده و اعتبار آن برگشته است، گفت: به مردم عزیز پیشنهاد می‌‎کنم در هنگام دریافت چک حتما از سامانه چک در راه استفاده کنند تا از میزان چک‌های کشیده شده و اعتبار صادرکننده چک مطمئن شوند. سامانه اعتبار چک نیز در آینده راه‌اندازی خواهد شد تا مردم بتوانند با دقت و اطمینان بیشتری اعتبار صادرکننده چک را بررسی کنند.

 

محرمیان در پایان تاکید کرد: سامانه سیاق نیز با همکاری قوه قضاییه راه‌اندازی شد که صدور احکام قضایی در حوزه بانکی را از میانگین ۲۰۰ روز به کمتر از ۳ روز کاهش داد.

 

محرمیان با اشاره به پروژه ریال دیجیتال گفت: این پروژه گسترش خوبی پیدا خواهد کرد و جز برنامه‌های اصلی ما است. فاز آزمایشی آن در حال اجراست، اما به دلیل بحث‌های حقوقی وقفه‌ای ایجاد شد که خوشبختانه رفع شده است و در قانون جدید بانکداری هم به آن پرداخته شده است.

 

وی با اشاره به فرآیند اجرای چک الکترونیکی گفت: در حال حاضر ۱۱ بانک این طرح را عملیاتی کردند که بانک صادرات هم سردمدار است و دیگر بانک‌ها به مرور در حال انجام آن هستند، مجموع چک‌های الکترونیک به زودی به هزار میلیارد تومان می‌رسد و با مصوبه‌ای که در قانون برنامه هفتم توسعه مطرح شده تا انتهای سال سوم باید چک‌های کاغذی حذف شوند که کمک خوبی در حوزه کلاهبرداری‌ها نیز خواهد بود.

 

محرمیان با اشاره به مقوله شخصی سازی خدمات بانکی گفت: به دنبال این هستیم که ارائه خدمات بانکی براساس وضعیت اقتصادی، شغلی و خانوادگی هر مشتری، مختص با خود فرد باشد و به عنوان مثال اگر خدماتی برای این مشتری مناسب نباشد با خدمات دیگری جایگزین شود و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد همان مشتری خدمات به آن پیشنهاد شود. 

 

وی ادامه داد: یکی از کاربردی‌های این روش جدید این است که جلوی تراکنش‌های مشکوک و کلاهبرداری از حساب‌ افراد را می‌گیرد چرا که با رصد فعالیت و رفتار اقتصادی مشتری، بانک تشخیص می‌دهد که تراکنش مشکوک را انجام ندهد.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر