آمریکا از جنگ در غزه سود کلانی به جیب می‌زند

آمریکا از جنگ در غزه سود کلانی به جیب می‌زند
آمریکا تجهیزات بمب هدایت شونده دقیق به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار به اسرائیل داده است که بمب‌های معمولی را به بمب‌های هوشمند تبدیل می‌کند.
کد خبر : ۱۵۷۳۴۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، دیده بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه‌ اعلام کرد که اسرائیل تا ۲ نوامبر بیش از ۲۵۰۰۰ تن مواد منفجره را بر روی نوار غزه پرتاب کرده است که معادل دو بمب هسته‌ای است. به این ترتیب روزانه به طور متوسط ۱۰۸۶ تن مواد منفجره به غزه ریخته می‌شد.

ارتش اسرائیل از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۴۳۰۰ حمله به نوار غزه با هزاران تن بمب و مواد منفجره انجام داده است. 

بیشتر بمب‌های سنگینی که بر روی نوار غزه انداخته شد متعلق به خانواده Mk-۸۰ ساخت ایالات متحده است که این نوع بمب از زمان جنگ ویتنام در خدمت بوده و در زمان تهاجم آمریکا به عراق به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت..

این بمب‌ها در ابتدا به عنوان سلاح‌های معمولی برای سقوط آزاد طراحی شده بودند، اما با دستگاه‌های هدف گیری فنی پیشرفته‌ای که آن‌ها را به "بمب‌های هوشمند" تبدیل می‌کند، ارتقا یافته اند.

این بمب‌ها در اندازه‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند که بر اساس وزن کل سلاح طبقه بندی می‌شوند: ۱۲۰ کیلوگرم، ۲۵۰ کیلوگرم، ۵۰۰ کیلوگرم و ۱۰۰۰ کیلوگرم.

یک بمب ۱۰۰۰ کیلوگرمی در ارتش آمریکا ۱۶۰۰۰ دلار قیمت دارد و برای نسخه سنتی آن به ارتش کشور‌های متحد با قیمت حدود ۲۵۰۰۰ دلار فروخته می‌شود.

به گزارش نیویورک تایمز، اخیراً آمریکا تجهیزات بمب هدایت شونده دقیق به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار به اسرائیل داده است که بمب‌های معمولی را به بمب‌های هوشمند تبدیل می‌کند.

ارتش اسرائیل بمب‌های GBU-۲۸ ساخت آمریکا را نیز در اختیار دارد. این بمب ۲۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و حاوی مواد انفجاری شدید است. این بمب برای نفوذ به اهداف مستحکم در عمق زمین طراحی شده است. مشخص نیست که اسرائیل چند بمب دارد، اما قیمت هر بمب حدود ۳۰۰ هزار دلار است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر