25 آبان 1402 - 16:30

قیمت ارز به سراشیبی رسید/ بازگشت دلار آزاد به کانال ۵۰ هزار تومان

قیمت ارز به سراشیبی رسید  بازگشت دلار آزاد به کانال ۵۰ هزار تومان
با فروکش کردن موج کاذب و زودگدر افزایش قیمت دلار در روز‌های گذشته، بازار غیر رسمی و تلگرامی دلار شاهد کاهش و ثبات قیمت است.
کد خبر : ۱۵۷۳۵۹

مشاهدات میدانی خبرنگار ایبنا نشان می‌دهد بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بعد از افزایش حداقلی طی هفته‌های گذشته باعث شد تا بازار با رکود قابل پیش بینی همراه شود. دلار در کانال‌های تلگرامی که از روز چهارشنبه شروع به کاهش کرده است، به کانال ۵۰ هزار تومانی سقوط کرده و همچنان شاهد ادامه روند کاهشی نرخ دلار غیررسمی هستیم. این در حالی است که قیمت دلار در کف بازار ارز و محدوده خیابان منوچهری و فردوسی تهران با قیمت ۵۰۳۰۰ تومان هم خریدار ندارد و سنگینی معاملات بیش از خرید، به سمت فروش می‌چربد.



کارشناسان بسیاری معتقدند بعد از موج کاذب و زودگذر افزایش قیمت دلار به دلیل درگیری در سرزمین‌های اشغالی که خیلی زود فروکش کرد، چندین عامل دیگر نیز در کاهش و ثبات قیمت دلار طی روز‌های اخیر دخیل بود که یکی از آن‌ها خبر اخیر آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از مطالبات ایران در عراق است.


خبر آزادسازی منابع ارزی ایران نخستین بار اواسط هفته جاری توسط یکی از سایت‌های خارجی و به نقل از مقامات آمریکایی منتشر شد که بلافاصله برخی از مسئولان کشورمان نیز آن را تایید کردند. همین موضوع باعث شد تا شوک مثبتی به بازار ارز وارد بیاید و نوسانات کاذب دلار طی هفته گذشته، سیر نزولی را آغاز کند به‌طوری‌که هم اکنون دلار با قیمت ۵۰۳۰۰ تومان هم در بازار غیر رسمی مشتری ندارد.


به‌نظر می‌رسد موج کاهش قیمت‌ها، پس از نوسان‌گیری دلالان آغار شده است؛ همان دلالانی که به دنبال اخبار منفی بازار ارز می‌گردند تا با القای هیجانات از نوسان نرخ ارز سودسازی کنند. در نتیجه حالا که جو بازار آرام شده عقب نشینی کرده و شاهد کاهش نرخ دلار‌هایی هستند که در سقف قیمت فروخته‌اند.

تحلیل بسیاری از کاشناسان پولی و ارزی نیز حاکی از دست برتر بانک مرکزی در بازار ارز دارد، چراکه آزادسازی منابع ارزی سد محکمی در برابر شوک‌های ارزی است که در سال‌های اخیر شوک تورمی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.

یکی دیگر از دلایل بازگشت قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان، اظهار نظر‌ رئیس جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت و حمایت از استقلال بانک مرکزی در حوزه سیاست‌گذاری پولی ارزی کشور و همچنین نهایی شدن قانون جدید بانک مرکزی بود که می‌تواند اختیارات و استقلال عمل آن را برای مدیریت و کنترل بازار ارز افزایش دهد.


بی تردید با افزایش اختیارات و قدرت بانک مرکزی در بازار ارز، بازارساز می‌تواند به راحتی بر کنترل نرخ مدیریت داشته باشد و دیگر شاهد افزایش به یکباره نرخ ارز نخواهیم بود. شاید اگر اقدامات بانک مرکزی نبود، خبر‌هایی که در ماه‌های اخیر به گوش رسید شرایط دیگری برای بازار ارز رقم می‌زد، اما با اقدامات مثبت بانک مرکزی شاهد آن هستیم که شرایط کاملا تحت مدیریت و کنترل بانک مرکزی است و نرخ‌ها در حال بازگشت به سطح تعادلی هستند.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر