13 آذر 1402 - 16:15
در گفت‌‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

هدفمند کردن نرخ ارز با راه‌اندازی مرکز مبادله ایران/ تجار به روند تامین ارز مطمئن می‌شوند

هدفمند کردن نرخ ارز با راه‌اندازی مرکز مبادله ایران  تجار به روند تامین ارز مطمئن می‌شوند
خوشبختانه مرکز مبادله ارزی توانسته نرخ‌های ارز را به شکل صحیحی در اقتصاد مدیریت کند.
کد خبر : ۱۵۷۳۹۷

ایمان زنگنه؛ تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص کارکرد مثبت مرکز مبادله ایران در بازار ارز و جلوگیری از سوء استفاده‌ها ودست اندازی‌های دلالان در این بازار اظهار کرد: در ماه‌های گذشته مرکز مبادله ارز و طلای ایران و ابزار‌های جدیدی که تعریف شده، خدمات قابل توجهی در این زمینه داشته چراکه تا قبل از راه‌اندازی این مرکز متاسفانه در بازار ارز مرجعیتی برای کنترل قیمت ارز وجود نداشت.

 

وی در این باره توضیح داد: مرکز مبادله ارز و طلای ایران با مجموع اهدافی که دنبال می‌کند توانسته یکسری ابزار‌هایی تعبیه کند که به نوعی وزن و لنگر مرکز مبادله را در تعیین نرخ‌ها سنگین‌تر کند که در جای خود بسیار مهم است.

 

عضو انجمن اقتصاددانان تصریح کرد: تا پیش از راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران شاهد بودیم بانک مرکزی از طریق بازارسازی و عرضه‌هایی که داشت نمی‌توانست به صورت هدفمند نرخ بازار آزاد را هدایت و کنترل کند در حالی که هم اکنون مرکز مبادله ایران با توجه به نگاهی که بانک مرکزی در دوره جدید به انتظارات تورمی دارد توانسته نرخ‌های بازار آزاد را با نرخ‌های تعیین شده در این مرکز همسو کند؛ بنابراین شرح فعالیت آن نیز گسترده‌تر شده و خواهد شد.

 

این تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: خوشبختانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران توانسته سمت و سوی درستی به تقاضای ارز و بازار ارز بدهد؛ چرا که خرید و فروش یا همان دلالی ارز نه تنها کمکی به اقتصاد نمی‌کند بلکه لازم بود پیش بینی‌ها و انتظارات متقاضیان ارز در چنین مرکزی مشخص شود تا بانک مرکزی نسبت به میزان تقاضای واقعی ارز آگاهی لازم را داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: وقتی این سمت و سو به عنوان جهت اصلی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران محور می‌شود ،سیاست گذار از نحوه شکل گیری انتظارات تورمی می‌تواند استنباط‌‌ هایی داشته باشد و جهت انتظارات را به روش‌های خود به بهترین مسیر هدایت کند تا بازار متناسب با وضعیت کنترل و بازارسازی شود.

 

زنگنه در این باره افزود: خوشبختانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران توانسته نرخ‌های ارز را به شکل صحیحی مدیریت کند که از این جهت، گسترش ابزار‌ها به ویژه اولویت با ابزار‌های ارزی است در مرحله بعدی می‌تواند ابزار‌هایی مثل طلا، سکه وحتی فلزات گرانبها را در سامانه‌های خاص خود مدیریت و به بهترین وجه ممکن هدایت کند.

 

این اقتصاددان معتقد است: بانک مرکزی برای ایجاد هر چه بیشتر ثبات اقتصادی باید اولویت را به تامین ابزار‌هایی با تمرکز بر ارز قرار دهد چرا که در این صورت متوجه تغییرات و تقاضاهای آتی می‌شود تا متناسب با شرایط، برای بهبود وضعیت بازار ارز و پاسخگویی درست به نیاز متقاضیان برنامه ریزی کند.

 

وی در این باره خاطرنشان کرد: در این صورت متقاضیان ارز می‌دانند تقاضای ارزی آن‌ها در آینده با قیمت‌های پیش بینی شده تامین می‌شود؛ یعنی تجار و بازرگانان نسبت به روند تامین ارز خود مطمئن می‌شوند و می‌دانند ارز آن‌ها با قیمت توافقی در آینده دستخوش تغییرات نمی‌شود؛ بنابراین روی توسعه تجارت و واردات خود می‌توانند برنامه ریزی صحیحی داشته باشند تا کسب و کار و تولید در اقتصاد ایران به درست‌ترین شکل ممکن مدیریت شود.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر