رکود اقتصادی به ژاپن رسید

رکود اقتصادی به ژاپن رسید
اقتصاد ژاپن در سه ماهه سوم سال جاری رکود شدیدی را تجربه کرد.
کد خبر : ۱۵۷۴۳۴

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، بر اساس داده‌های دولتی، اقتصاد ژاپن در دوره جولای تا سپتامبر منقبض شد و به دو فصل متوالی رشد اقتصادی پایان داد. تولید ناخالص داخلی (GDP) در سومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه سوم ۲.۱ درصد کاهش یافت که کاهشی بسیار بیشتر از پیش‌بینی بازار معادل کاهش ۰.۶ درصدی سالانه بود. این رکود به دنبال رشد ۴.۵ درصدی در سه ماهه دوم بود.

با توجه به نبود رشد، چنان چه اقتصاد ژاپن دوباره در سه ماهه جاری منقبض شود، تعجب آور نیست. تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورینچوکین، گفت: نمی‌توان خطر سقوط ژاپن به رکود را منتفی دانست. وی افزود: رشد ضعیف و کاهش تورم می‌تواند خروج بانک ژاپن از نرخ‌های بهره منفی را به تاخیر بیندازد.

این کندی رشد اقتصادی به تورم بالا نسبت داده شده که مصرف خانوار‌ها و تقاضای خارجی ضعیف از چین و جا‌های دیگر را تحت فشار قرار می‌دهد و بر تولیدکنندگان ژاپنی فشار می‌آورد. داده‌ها نشان داد که مصرف بین ماه‌های جولای و سپتامبر پس از کاهش ۰.۹ درصدی در سه ماهه قبل، بدون تغییر و کمتر از میانگین تخمین اقتصاددانان برای رشد ۰.۲ درصدی است.

استفان آنگریک، اقتصاددان ارشد در مودی آنالایتیکس گفت: آمارهای ناامیدکننده سه ماهه سوم هشداری است که این کشور هنوز از دردسر خارج نشده است. دستمزد‌های تعدیل شده بر اساس تورم، به عنوان شاخصی از قدرت خرید مصرف کننده، در ماه سپتامبر ۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت کرد و برای هجدهمین ماه متوالی کاهش را نشان داد.

نویسنده: معصومه میرمعصومی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر