23 آذر 1402 - 10:12
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

خروج همه بازار‌ها از رکود در سال آینده/ نقش مرکز مبادله در ثبات بازار ارز چه بود؟

خروج همه بازار‌ها از رکود در سال آینده  نقش مرکز مبادله در ثبات بازار ارز چه بود؟
یک تحلیلگر بازارهای مالی گفت: مرکز مبادله ارز و طلا حتی در بحران‌های سیاسی هم بازار ارز را با ثبات نگه داشت.
کد خبر : ۱۵۷۴۴۰

سید هادی ابطحی، مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به نقش مرکز مبادله ارز و طلای ایران در بازار ارز اظهار کرد: یکی از تاثیرات مرکز مبادله ایران این است که در زمانی که جنگ بین اسرائیل و فلسطین شروع شد، بازار ارز و طلا در کشورمان دچار نوسان قیمتی نشد، این موضوع نشان می‌دهد که مرکز مبادله تاثیر خود را در بازار ارز گذاشته است.

 

وی با بیان اینکه تا کنون مرکز مبادله ارز و طلای ایران عملکرد خوبی از خود نشان داده و امیدوار هستیم که ثبات بازار ارز پایدار بماند؛ تصریح کرد: شرکت‌های صادرکننده برای رفع تعهدات ارزی، شروع به واردات طلا کردند و این موضوع موجب شد تا عرضه طلا افزایش یابد و از این طریق بازار طلا کنترل شد. 

 

ابطحی اضافه کرد: همین که پیش‌بینی خوبی از نوسان بازار ارز داشته باشیم، راحت‌تر می‌توانیم برای بازار‌ها تصمیم گیری کنیم، به عنوان نمونه می‌توانیم با ثبات بازار ارز، بازار مسکن را کنترل کنیم تا این بازار از رکود خارج شود، چون در زمان ثبات ارزی ساخت و ساز‌ها با اطمینان خاطر و سهولت بیشتری پیش خواهد رفت.


این تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به اینکه یکی از بازار‌های مهم در کشور بازار املاک و مستغلات است، گفت: اگر انبوه ساز اطمینان داشته باشد که قیمت‌های سیمان و فولاد و ... نوسان قیمتی نخواهد داشت، دست به کار خواهد شد و شروع به ساخت مسکن خواهد کرد.


ابطحی تاکید کرد: انبوه سازان در حال بررسی وضعیت بازار ارز هستند تا دریابند که آیا ثبات بازار ارز برای دو ماه آینده نیز تداوم خواهد داشت، چون انبوه سازان در دی ماه انبار‌های خود را از مصالح ساختمانی و فولاد برای مصارف سال آینده پر می‌کنند، بنابراین دی ماه اوج خرید آنهاست. انبوه سازان با ثبات بازار ارز و ثبات قیمت‌ها نتیجه خواهند گرفت که مسکن در سال آینده از رکود خارج می‌شود.


وی با اشاره به تاثیر بازار ارز بر بازار سرمایه تاکید کرد: نوسانی شدن بازار ارز، بازار سرمایه را از تعادل خارج می‌کند و این موضوع بر شرکت‌هایی که درآمد دلاری دارند اثر گذار است، بنابراین زمانی که ثبات بازار ارز داریم، راحت‌تر می‌توان برای انجام معاملات در بازار سهام تصمیم گیری کنیم، به عنوان نمونه یک فردی با بررسی‌های خود متوجه می‌شود که فلان شرکت تولیدی دارای شرایط بنیادی خوبی برای خرید است، با فرض ثابت ماندن نرخ ارز این فرد اقدام به سرمایه گذاری در تولید خواهد کرد.


مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات در پایان تاکید کرد: اگر ثبات بازار ارز تا پایان سال تداوم داشته باشد، مردم اطمینان خواهند یافت که بازار ارز و طلا تحت کنترل کامل بانک مرکزی است، در این شرایط به سال آینده خوشبین خواهند شد و این امید ایجاد می‌شود که در سال آینده همه بازار‌ها از رکود خارج خواهند شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر