28 آبان 1402 - 16:04

۱۱۸ شرکت دولتی و عمومی زیان‌ده، سودده شد/ رشد ۳۳ درصدی درآمد عملیاتی شرکت‌ها

۱۱۸ شرکت دولتی و عمومی زیان‌ده، سودده شد  رشد ۳۳ درصدی درآمد عملیاتی شرکت‌ها
صورت‌های مالی ۱۰۰۰ شرکت دولتی منتشر شد؛ نگاهی از نزدیک به این صورت‌های مالی نشان می‌دهد این مسیر شفافیت در سوددهی آن‌ها موثر بوده.
کد خبر : ۱۵۷۴۵۲

به گزارش ایبنا، بر اساس صورت‌های مالی ۱۰۰۰ شرکت عمومی و دولتی، دارایی شرکت‌ها نسبت به سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافته و به ۸۳ هزار هزار میلیارد ریال رسیده که میزان افزایش دارایی شرکت‌های دولتی ۳۵ درصد و میزان افزایش دارایی شرکت‌های عمومی ۱۱۸ درصد بوده است.

همچنین درآمد عملیاتی شرکت‌ها نسبت به سال قبل ۳۳ درصد افزایش یافته و به ۳۷ هزار هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم به تفکیک ۲۷ درصد برای شرکت‌های دولتی و ۵۹ درصد برای شرکت‌های عمومی است.

۱۰ شرکت با بیشترین سود

بر اساس این گزارش اسامی ۱۰ شرکت عمومی و دولتی با بیشترین سود بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده سال ۱۴۰۱ این شرکت‌ها به شرح زیر است.

۱- سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (دولتی)

۲- پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند (دولتی)

۳- کشتیرانی حافظ دریای آریا ح (عمومی)

۴- گروه مالی سپه (خدمات آینده اندیش نگر) ح (عمومی)

۵- پتروشیمی بندر امام (پتروشیمی ایران - ژاپن)

۶- توسعه آهن و فولاد گل گهر (عمومی)

۷- شرکت ملی صنایع پتروشیمی (دولتی)

۸- سرمایه گذاری تجاری شستان (عمومی)

۹- پارس تامین مجد (عمومی)

۱۰- شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (دولتی)

افزایش سود ۵۹۹ شرکت

در همین حال ۵۵۹ شرکت افزایش سود نسبت به سال قبل داشته اند که ۴۱۱ شرکت آن بالای ۵۰ درصد افزایش داشته اند. شرکت‌های دارای بیشترین درصد افزایش سود عبارتند از:

۱- پترو فراز آور ساحل تدبیر

۲- آب منطقه‌ای اصفهان

۳- توسعه بازاریابی و فروش برق صبا

۴- خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم (تدارکات ناوگان)

۵- توسعه مسکن هرمرگان (مسکن نقش جهان)

۶- شرکت خدمات هواپیمایی ویژه

۷- لبنیات پاستوریزه پاک آرا سنندج

۸- قطب پتروشیمی سپهر لاوان

۹- پرداخت الکترونیک سپهر

۱۰- خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی و زیارتی شاهدان کوثر

۱۱۸ شرکت زیان ده، سودده شدند

مروری بر این صورت‌های مالی نشان می‌دهد که ۱۱۸ شرکت که پارسال زیان ده بودند، اکنون سوده شدند و ۵۵۰ شرکت زیان انباشته آن‌ها کم شده یا سود انباشته آن‌ها افزایش داشته است.

صورت‌های مالی کدام شرکت‌ها منتشر شد

بر اساس این گزارش، از ۱۰۰۰ صورت مالی منتشر شده، ۲۸۹ مورد مربوط به شرکت‌های دولتی اصلی و مادرتخصصی یا فرعی، ۲۷۳ مورد مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها و بیمه ها، ۲۱ مورد مربوط به مناطق آزاد و شرکت‌های زیرمجموعه، ۳۸۰ مورد مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه نهاد‌ها و موسسات عمومی غیردولتی، ۹ مورد مربوط به فدراسیون‌ها و ۲۸ شرکت تحت نظارت (حاکمیت) دولت است.

در سال گذشته هم صورت مالی ۱۱۲۴ شرکت دولتی و عمومی در سه مرحله (۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۲۰ دی ۱۴۰۱ و ۱۴ فروردین ۱۴۰۲) منتشر شده بود. انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال یکی از وعده‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی و یکی از تکالیف این وزارتخانه براساس قانون بودجه است.

در جزء ۱ بند «ج» تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده است: «کلیه مؤسسات انتفاعی دولتی، شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌های مستلزم ذکر یا تصریح نام و شرکت‌ها و یا سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌هایی که دولت یا شرکت‌های تابعه و ذی ربط مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی و سایر دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کل کشور مستقیماً یا با یک یا دو واسطه بیش از پنجاه درصد (۵۰%) سهام آن را در اختیار دارند و شرکت‌های تحت نظارت (کنترل) دولت در سال ۱۴۰۲ مشمول نظارت دیوان محاسبات کشور خواهند بود.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است صورت مالی شرکت‌های مذکور را سالانه و میان دوره‌ای به صورت عمومی و در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) منتشر کند.»

 

 

 

۱۱۸ شرکت دولتی و عمومی زیان‌ده، سودده شد/ رشد ۳۳ درصدی درآمد عملیاتی شرکت‌ها

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر